Klasshöjd, tonhöjd och takhöjd i musikkyrkorna på Östermalm

Nyhet Publicerad Ändrad

Engelbrekts församling har ett välförtjänt gott rykte om att låta tonerna ta stor plats i verksamheten. Med konserter av stora mått på söndagar i Engelbrektskyrkan och Kulturlördagar i Hjorthagskyrkan finns det alltid tillgång till musik och kultur av högsta klass för Stockholms musikintresserade invånare.

Det är något alldeles speciellt att se musik live, utan filter mellan åhörare och musiker. I mötet mellan musiken och människan kan det magiska ske. Som en konsertkväll när man efteråt bara vill sitta kvar, helt uppfylld av något större och kanske tänker: Wow! Vad var jag precis med om?

Konserter i Engelbrekts församling uppförs i två helt unika konsertlokaler, det vill säga kyrkor: Engelbrektskyrkan vars storslagenhet och 32 meters takhöjd bäddar för konserter i det större formatet och Hjorthagskyrkan som inbjuder till en intimare konsertupplevelse.

I båda kyrkorna kan du möta allt från medeltida mystik till nyskrivet klassiskt, och däremellan både opera, jazz och... you name it! Allt framfört av nationella och internationella gästspel av hög klass tillsammans med församlingens egna körer, organister och musiker som medverkar vid flera av konserterna.

Foto: Mats Håkansson

Musik har alltid varit en viktig del av andligheten och själavården, och genom att lyssna på musik kan vi faktiskt må bättre. Enligt en studie från Aalborg universitet och Syddanska universitet om sambandet mellan musik, psykisk och fysisk hälsa så främjas hälsan av konsertbesök av den anledningen att musik helt enkelt får oss att må bra. Och ju fler konsertbesök, desto bättre hälsa, menar studien. Enligt studien var det också stor skillnad på att lyssna på musik hemma eller i lurarna jämfört med på konsert – livemusik ger långt bättre effekt.

Så välkommen att främja din hälsa i musikkyrkorna på Östermalm!

På gång i Engelbrekt

Till hösten och julen väntar ett fantastiskt program med bland annat vernissage och sång av hovsångare Karl-Magnus Fredriksson, orgelbesök av Martin Sturfält och Erik Boström, Credo Symphonaicum av Otto Olsson framfört av vår egen organist Stefan Therstam, Duruflés Requiem, Mendelssohns Paulus, klassiska adventskonserter och oklassiska men legendariska luciakonserten Från mörker till ljus som fyller Engelbrektskyrkan till brädden. Detta och mycket, mycket mer i en musikkyrka när dig – allt för hälsan, anden och själen!

Program hösten 2022

Vill du vara säker på att få hem höstens tryckta program i brevlådan?