Från suzuki till egen stråkkvartett

Nyhet Publicerad Ändrad

Ylva Magnusson är församlingsbo och violinist. Hon deltar i och brinner för den lokala kulturen i den gamla arbetarstadsdelen Hjorthagen. Vi fick en pratstund en dag mellan hägg och syrén.

Ylva är frilansande violinist och har spelat med bl a Kungl. Filharmonikerna och Kungl. Hovkapellet. Hon spelar mest klassisk musik, och gärna kammarmusik som är avsedd att framföras av ett mindre antal instrument.

När pandemin var ett faktum och konserter ställdes in en efter en fick hon tid att tillsammans med tre andra musiker att starta stråkkvartetten HYMM. Alla fyra kände ett stort behov av att ändå få musicera trots att de märkte att frilansjobben uteblev. Den enda verksamhet som fortfarande var igång var begravningsuppdrag och en del streamade konserter. Nu repar kvartetten en gång i veckan och kommer att ge en konsert i Hjorthagskyrkan den 2 oktober under temat Vackra pärlor för stråkkvartett.

Ylva är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och London Royal College of Music. Musikintresset började tidigt med en pappa som spelade piano hemma i Uppsala och att Ylva redan som femåring började spela violin i en suzuki-grupp i Uppsala. Suzukimetoden kommer från Japan och bygger på gehör och att eleven ska lära sig i sin egen takt i små steg, och ständigt bli uppmuntrad, på samma sätt som ett litet barn lär sig att prata. Dock dröjde det tills tonåren innan Ylva blev ”biten” och bestämde sig för att det var musik hon ville hålla på med. Då hade hon börjat spela i kyrkorna runt Uppsala i en stråkensemble som leddes av hennes lärare Inge Thorsson, violinist och Uppsalaprofil. Ylva älskade helheten, att få skapa musik tillsammans med andra, och det var häftigt med stämningen i kyrkan, speciellt i Uppsala domkyrka. Som barn var det fantasieggande att få vistas i den storslagna byggnaden med all historia i väggarna. Kyrkan är en bra plats!

Ylva är född i Uppsala men bor numera i Engelbrekts församling, i Norra Djurgårdsstaden. Hon är aktiv i det lokala kulturlivet, som främst kretsar kring Hjorthagskyrkan och Hjorthagens kulturhus. Det senare är ett gammalt medborgarhus i den gamla arbetarstadsdelen som Ylva vill fylla med mer klassisk musik. Hon har nu fått bidrag från Stockholms stad för att anordna konserter i kulturhuset och hoppas att kunna göra något med klassisk musik för barn.

Ylva har två egna barn, 6 och 9 år gamla, tillsammans med sin man som är trumpetare och lärare på Lilla Akademin. Den äldsta spelar piano och den yngre sjunger i barnkör i Hjorthagen. Ylva känner det som ett kall att sprida intresset för klassisk musik bland grannar och föräldrar som är nyfikna på vad hon gör ”egentligen”. Där ser hon att Hjorthagskyrkans musikverksamhet och Hjorthagens kulturhus kan vara en språngbräda.

Musiken är en plats för Ylva att få ro i tankar och själ. Olika musik väcker olika känslor och kan vara som en terapi när man inte mår bra. Kanske hittar man inte ord för känslorna men musiken hjälper dem att komma ut. Ylva mår som allra bäst när hon får spela på sin violin och när hon är med barnen. Violinen Ylva spelar på är engelsk och byggdes av violinmakaren Paul Harrild samma år som hon själv flyttade till London för att studera musik.

När jag avslutningsvis frågar Ylva om hennes favorittonsättare får hon svårt att välja och säger att hon gillar de flesta, men att ändå Beethoven och Bach sticker ut lite extra. Sedan hoppar hon upp på cykeln och sticker iväg mot Norra Djurgårdsstaden. Jag står kvar och längtar efter att få höra henne spela.

Text och foto: Nina Fylkegård