Foto: Nina Fylkegård

Erik, Messiaen och fåglarna

Nyhet Publicerad

Den 9 oktober kommer organist Erik Boström till Engelbrektskyrkan för att uppföra Olivier Messiaens mästerverk »Livre du Saint Sacrement« – det heliga sakramentets bok – med nattvarden som tema. Erik Boström är en av de stora uttolkarna av Messiaen. Själv student till mästaren har han flera gånger uppfört Messiaens musik i Sverige och internationellt.

Hej Erik! Vem är du – egentligen?
Jag är organist och har tjänstgjort i Oscarskyrkan här i Stockholm i 30 år. Jag också varit orgellärare vid Kungl. Musikhögskolan. Dessutom har jag bedrivit en omfattande konsertverksamhet både i Sverige och utomlands.

Jag hörde att du uruppförde i verket Sverige. Hur var det? Och hur känns det att göra verket igen i Engelbrekt?
Med anledning av Olivier Messiaens 80-årsdag genomförde jag år 1988 en konsertserie i Oscarskyrkan med tonsättarens samtliga orgelverk. Som avslutning spelade jag den 21 november 1988 Messiaens sista stora verk Livre du Saint Sacrement. Det var första gången det framfördes i Sverige och sändes direkt av Sveriges Radio. Notmaterialet hann inte komma ut i tryck som utlovat, men Messiaen var vänlig och skickade till mig en kopia på sitt manuskript som jag fick studera in och spela efter. Det var en stor och spännande uppgift för mig. Jag har därefter spelat verket på olika platser, och det skall bli mycket inspirerande att få framföra det i Engelbrektskyrkan.

Det var en stor och spännande uppgift för mig

Vad är din relation till Livre du Saint Sacrement – och till Messiaen?
Våren 1977 följde jag Olivier Messiaens undervisning i hans kompositionsklass vid Pariskonservatoriet. Han gick då bland annat igenom och analyserade egna orgelverk, vilket var mycket berikande och inspirerande för mig. Det gav mig också möjlighet att senare tränga in i hans sista stora orgelverk Livre du Saint Sacrement.

Pratade ni franska?
Ja! Även om hans far undervisade i engelska skulle han aldrig ha talat något annat än franska med oss elever.

Hur är det att spela verket – vilka är utmaningarna?
Att spela detta verk är inte så enkelt. Som i Messiaens övriga verk är harmoniken tämligen komplicerad och kräver ingående studium. Detta gäller även den för tonsättaren så speciella rytmiken. En viktig uppgift är också att på ett adekvat sätt utföra fågelsången, som ju är en betydande del av Messiaens tonspråk.

Berätta mer om fågelsången.
Messiaen gick ut i skogen och lyssnade på fåglarna med notblock i handen och skrev helt enkelt ned deras sång. Eftersom verket utspelar sig under Jesu liv var det viktigt att det skulle vara fåglar som finns i de trakterna, i nuvarande Israel alltså. Inga svenska blåmesar!

Beskriv verket med ett ord!
Nattvardsliturgi.

Vad tycker du om att spela på vår magnifika orgel?
Det är en stor glädje för mig att få framföra verket på Engelbrektskyrkans orgel, som ju klangmässigt är mycket lämplig för Messiaens musik.

När Erik skulle spela i Oscars 1988, så fanns inte verket i tryck. Då fick han kopior av Messiaen på hans manuskript. När stycket sedan väl fanns i tryck fick Erik en fin dedikation av sin mästare.

»Fåglarna är de främsta musikerna«

Olivier Messiaen, född 10 december 1908 i Avignon, död 27 april 1992 i Clichy, var en fransk tonsättare, organist och musiklärare. Messiaen räknas till de mest betydelsefulla och inflytelserika europeiska tonsättarna under 1900-talet. Han tillhörde inte någon särskild musikalisk riktning eller skola, utan skapade en personlig stil genom att utveckla egna idéer om rytmik och inspireras av grekisk metrik, indisk musik och fågelsång. Den viktigaste influensen på Messiaens musik var hans starka katolska kristna tro, som överhuvudtaget var mycket betydelsefull i hans liv. Han hyste en stor kärlek till Guds skapelse – naturen, och alldeles särskilt till fåglarna, som han beskrev som de främsta musikerna på jorden.

Upplev verket på plats i Engelbrektskyrkan den 9 oktober 2022

Livre du Saint Sacrement är en samling stycken för orgel med nattvarden (sakramentet) som tema. Den franske kompositören Olivier Messiaen komponerade verket 1984–1985 och framförde det första gången 1986. Erik Boström, som själv varit elev hos Messiaen, gjorde det Skandinaviska uruppförandet av verket i Oscarskyrkan 1988 (i samband med Messiaens 80-årsdag). Nu spelar han det igen i Engelbrektskyrkan. En unik upplevelse!

Längd: ca 2 tim 20 min inkl paus.
Fri entré