Camerata Engelbrekt  - stor musik på liten ensemble

Nyhet Publicerad

Camerata Engelbrekt är en blandad vokalensemble med 16 sångare som nyligen flyttat in i Engelbrektskyrkan. Sedan starten i september 2016 har ensemblen haft sin verksamhet i Hjorthagskyrkan under namnet Hjorthagens vokalensemble, men kommer nu att fortsätta med nytt namn och med Engelbrektskyrkan som nytt hemvist.

Camerata Engelbrekt består av sångare med gedigen ensembleerfarenhet som musicerar på hög nivå. Verksamheten ställer stora krav på den enskilda sångaren i fråga om instudering och vokalteknik och det gör att det finns stora möjligheter till gemensamt musikaliskt skapande. Ensemblens kännetecken har varit att göra all musik, oavsett genre, med stort personligt uttryck. Tidigare har Camerata Engelbrekt gjort allt från klassiska standardverk till tidig musik och nyskrivet. Inte sällan görs även större solistinsatser av medlemmarna i ensemblen. Sedan hösten 2022 har Bengt Eklund, organist och körledare i Engelbrektskyrkan, tagit över som konstnärlig ledare.

”Det känns mycket roligt att ta över Camerata Engelbrekt! Jag tänker fortsätta arbeta med en blandad repertoar med vokalensemblen och förhoppningsvis andra musiker i och utanför församlingen. Tillsammans hoppas jag att vi kan bidra till Engelbrekts församlings rika musikliv!”

Under våren 2023 gör Camerata Engelbrekt flera konserter som en del av församlingens musikverksamhet. Den 12 februari blir det en krispig vårvinterkonsert, under påskhelgen medverkar ensemblen i församlingens anrika påskevenemang Matteuspassionen på svenska och den 21 maj bjuder ensemblen in till en försommarkonsert i Engelbrektskyrkan.

Välkommen!

Vill du söka? Kontakta dirigent Bengt Eklund.