Verksamhetsberättelse 2017

Svenska kyrkan Ekerö pastorat

Tusen år till

I tusen år har Lovö, Munsö, Adelsö och Ekerö kyrkor stått där de står som land- och sjömärken, en självklar del av bygden. Tornspirorna har pekat mot himlen och sagt att allt inte bara är sådd och skörd och vardag utan att det även finns en annan osynlig dimension i livet då kyrkklockorna har ringt in helg och helighet över nejden.

Under alla dessa år har kyrkorna använts till samma ändamål. I tusen år har föräldrar kommit hit för att döpa sina barn, barnen har vuxit upp och gift sig, för att sedan vigas till sin sista vila under kyrkans valv. Gräs täcker nu det gamla handelscentrat Birka och Hovgården som ligger i ruiner, men kyrkorna finns kvar. De finns kvar, inte därför att de är historiska minnesmärken eller pittoreska inslag i den gamla kulturmiljön, utan står för något som vi människor inte kan leva utan. Skulle man uttrycka det mer profant så skulle man kunna säga: En affärsidé som burit genom tusen år kan inte vara helt fel.

För en tid är vi som bor och verkar i Ekerö en del av denna långa kedja och vår uppgift är att värna och förvalta det arv som anförtrotts åt oss och lämna det vidare i gott skick till generationerna som kommer efter oss. Detta skulle inte vara möjligt utan dig! Din medlemsavgift gör så att kedjan förblir obruten. Att vi kan lämna efter oss det arv som vi fick ta emot och tillsammans får vi be att våra tusenåriga kyrkor ska få fylla sin uppgift i åtminstone tusen år till.

Förord av Monika Regnfors Sjörén ur Verksamhetsberättelse 2017

Klicka på någon av filerna nedan för att läsa hela.
Välj antingen enkelsidig eller dubbelsidig visning.

Verksamhetsberättelse 2017 - enkelsidig

Verksamhetsberättelse 2017 - dubbelsidig

Eller kontakta expeditionen, 08-560 387 00, ekero.pastorat@svenskakyrkan.se så skickar vi dig ett exemplar utan kostnad.