"Störst av allt är Kärleken"

Många av livets allra viktigaste stunder sker i kyrkan. Valet att dela sitt liv med en annan människa är ett sådant. Äktenskapet är ett naturligt steg för två människor som älskar varandra. Oavsett om man vill ha ett stort eller litet bröllop är det lika vackert och meningsfullt. Det är bra att det kan få vara olika.

För att få vigas i Svenska kyrkan gäller att minst en i paret är medlem i svenska kyrkan. Att vigas i Svenska kyrkan är gratis, oavsett om man vigs i sin hemförsamling eller i en annan församling.

Före vigseln träffar det blivande brudparet prästen för att gå igenom de olika momenten i gudstjänsten. Då kan man gå igenom val av psalmer och man får möjlighet att träffa kyrkomusikerna och diskutera övriga musikinslag.

Skulle ni vilja får ni gärna låna pastoratets brudkrona. Säg till om det när ni bokar vigsel.

Vill ni läsa mer om ordningen för en vigsel så finns den bak i psalmboken.