Gåvor till församlingen

Församlingsbor och engagerade medlemmar väljer då och då att skänka pengar till församlingen. För dig som vill ge en gåva efter din död finns några viktiga punkter att tänka igenom, så att medlen används som du tänkt.

Vill du testamentera pengar till kyrkan?

En sista önskan i livet

Den som vill ge en gåva till församlingen/pastoratet har ofta en tanke om för vad eller var pengarna ska användas. Den skriftliga formuleringen i testamentet ska så precist som möjligt ange givarens syfte, så att medlen verkligen kan styras till det som givaren önskar. Om formuleringen i stället är allmänt hållen går medlen in i pastoratets resultat som en intäkt, vilket såklart också är bra men kanske inte det man har tänkt sig.

Alla donationer som pastoratet fått förtroendet att förvalta hanteras med omsorg utifrån den beskrivning givaren lämnat.

Beskriv ändamålet

Försök att beskriva hur du eller den person du hjälper, vill att pengarna ska användas. Några frågor att fundera över kan vara: Vill du att medlen ska användas i en särskild församling eller inom hela pastoratet? Ska de riktas till en viss målgrupp exempelvis barn, äldre, personer i behov av ekonomiskt stöd? Ska pengarna knytas till en tidsperiod eller löpa på över en längre tid?

Längre ned på sidan finns några exempel på formuleringar och hur de tolkas.

Eftersom församlingarnas verksamhet förändras med tiden kan det vara bra att inte rikta medlen till en specifik aktivitet i en enskild församling. Det kan ju inträffa att den aktiviteten upphör och då kan medlen inte längre användas för sitt syfte.

Kontakta oss för stöd

Ta gärna kontakt med Catharina Fredriksson om du vill ha stöd i att formulera texten i testamentet, så att du känner dig trygg i att gåvan hamnar rätt.

Exempel på formuleringar och användning av medel:

”Jag vill skänka mina pengar till diakoniverksamheten i Carl Johans pastorat.”

När diakoniverksamhet bedrivs och personalkostnader finns hamnar medlen vid en sådan formulering som en intäkt direkt på resultat. Pengarna stöttar då hela pastoratets diakoniverksamhet det enskilda året.

”Jag vill att mina pengar ska användas av diakonerna i Carl Johans pastorat att delas ut till behövande som diakonerna möter i sitt arbete.”

I detta fall finns pengarna kvar som en tillgång under längre tid (tills de tar slut) och det är diakonerna som får bedöma vem som är behövande. Det behöver alltså inte vara en person som är bosatt just inom pastoratet.

”Jag vill skänka mina pengar till Masthuggs församling.”

Formuleringen är allmänt hållen, vilket gör att de skänkta pengarna blir en intäkt direkt på resultatet. Pengarna stöttar då all verksamhet i Masthuggs församling under det året som gåvan skänkts.

”Jag vill att mina pengar ska användas i barnverksamheten i Högsbo församling.”

Även här är det en allmän formulering. När barnverksamhet bedrivs och personalkostnader finns hamnar medlen vid en sådan formulering som en intäkt i resultatet direkt och stöttar all barnverksamhet inklusive löner till de medarbetare som arbetar med barn i Högsbo församling det enskilda året.

”Jag vill att mina pengar ska användas av medarbetarna i Oscar Fredriks församling till att anordna lägerverksamhet för barn och ungdomar.”

Här är formuleringen så specifik att medlen hamnar som en tillgång och kan användas varje gång läger för barn och ungdomar anordnas av medarbetarna i Oscar Fredriks församling.

”Jag vill skänka mina pengar till Oscar Fredriks kyrka.”

Här kanske givaren har avsett verksamhet som sker i kyrkan medan tolkningen kan bli att medlen ska täcka kostnader för själva byggnaden. Formuleringen är så allmänt hållen att det blir ett arbete för medarbetare och ledning att, utifrån hur man känt givaren, försöka gissa sig till vad som var dennes vilja.

En gammal telefonlur med sladd mot en ljusgul bakgrund.

Diakoni

Diakoni sker mellan individer - ibland behöver jag dig och ibland behöver du mig - men det är också ett kollektivt uppdrag.

Del av Oscar Fredrik kyrkas fasad.

Oscar Fredriks församling

Välkommen till en gemenskap med tillhörighet, kunskaper, musik och andlighet.

Ruotsinsuomalainen seurakuntatoiminta / Sverigefinska församlingsverksamheten

Ruotsin kirkko toimii myös suomeksi. Svenska kyrkan arbetar även på finska.

Två barn står bredvid varandra, bara benen syns. Den ena har regnbågsfärgade strumpbyxor.

Carl Johans församling

Carl Johans församling vill vara ett öppet sammanhang för människor i olika livssituationer och med olika erfarenheter. Här får du ta plats.

Masthuggs församling

Guds kärlek i ord och handling. En plats för tro, sökande och socialt engagemang.