Vaggeryds kyrka.
Foto: Emilie Stjernqvist

Vaggeryds kyrka

Vaggeryds kyrka är den nyaste kyrkan i pastoratet och ligger i Vaggeryds tätort. Byggnaden inrymmer även församlingshem och kontorslokaler.

Historia

Under 2011 förändrades utemiljön kring kyrkan. Det lades en plattgång från Jönköpingsvägen och nya anslagtavlor sattes upp. Närmast kyrkans entré lades nya plattor och gamla planteringar ersattes med nya. Vaggeryds kyrka är nu mer välkomnande och tillgänglig.

Kyrkan uppfördes under åren 1973-1974 av dansk sjösten efter ritningar av arkitekterna Eva och Bernt Mejlander. Invigningen förrättades av biskop Sven Lindegård den 29 september år 1974 (Mikaelidagen).

Interiört har kyrkan italienskt marmorgolv. Armaturen är av tysk tillverkning. Altaret, korset, dopfunten och ambon har tillverkats av den lokala konstnären Bertil Ågren. Dopskålen är tillverkad vid Lindshammars Glasbruk. I klocktornet i Vaggeryd hänger två klockor, storklockan väger 400 kilo och lillklockan 250 kilo.

Kyrkan renoverades under 2008 och fick då nytt och miljövänligt ventilations- och värmesystem. Kyrkbänkarna fräschades upp och en ny matta till altargången köptes in från Kasthall.

Film om kyrkan och dess historia

Länk till kyrkguiden

Info Vaggeryds kyrka

Expeditionen har öppet:

Måndag-fredag kl. 08.00-12.00 och 13.00-15.00.

Max antal personer i kyrksalen: 200
Parkering finns utanför kyrkan med två laddplatser
Kyrkan är handikappanpassad.