Foto: Emma Dahlbäck /IKON

Frågor och svar om konfirmation

Här har vi samlat några av de mest vanliga frågorna om konfirmation i Brösarp-Tranås församling.

Hur gammal måste man vara för att konfirmera sig?

Det år du fyller 14 år får du en inbjudan till konfirmantion från din församlingen. Du kan alltid konfirmera dig när du blivit äldre om du vill. Kontakta församlingen för att få veta mer.

Kostar det något att Konfirmera sig?

Nej, det kostar inget att konfirmera sig.

Måste jag vara döpt och medlem i Svenska Kyrkan?

Du kan vara med i på träffarna och samtalen utan att vara döpt eller medlem. Det räcker att du är nyfiken. Om du sen vill delta i själva konfirmationen döps du först och blir på så sätt medlem.

Måste mina föräldrar vara medlemmar i Svenska Kyrkan?

Nej, konfirmationen har med konfirmandens dop att göra.

Hur ofta träffas gruppen?

Varje konfirmandgrupp träffas minst 60 lektionstimmar och det följer de riktlinjer som finns för konfirmandarbete för hela Svenska kyrkan.

Hur många gånger går man i kyrkan?

Att vara med i församlingens gudstjänstliv är en del av att vara konfirmand i Brösarp-Tranås församling. Vi har 7 obligatoriska gudstjänster som alla deltar i varav två är under julhelgen och två under påskhelgen.

Måste jag bo i Brösarp-Tranås församling för att konfirmeras här?

Nej, alla som vill konfirmeras i Brösarp-Tranås församling är välkomna oavsett var man bor och vilken församling man tillhör.

Svenska kyrkans målsättning är att alla som vill ska ha möjlighet attkonfirmeras utifrån olika behov och önskemål. Därför finns det många olika tider, grupper och varianter att välja mellan. Fråga i din församling vilka möjligheter som finns där du bor.