S:t Staffans kyrka, Gruvberget

Källa: "Kapellen i Bollnäs församling" av Bengt Ingmar Kilström

Klockstapeln står strax väster om kyrkan. Den har en klocka som är gjuten av Bergholtz klockgjuteri 1927.

Kyrkan är byggd av liggande timmer, utvändigt brädklädd men i interiören ser man de betsade stockarna. Även bänkinredning är omålad. Altartavlan, som föreställer Kristi himmelsfärd, är målad av konstnären Gunnar Torhamn. Den tillkom åren strax efter att kyrkan blev klar, 1928-1929. Kyrkans orgel, en Ahlborn L 020 med pedal från 1975, har sin plats längst fram på södra sidan, det finns ingen läktare i kyrkan.

S:t Staffans kyrka i Gruvberget invigdes 1927 av ärkebiskop Nathan Söderblom. Detta efter att många önskemål kommit fram om ytterligare en kyrka på finnskogen och att man slagit planerna ur hågen att flytta Katrinebergs kapell till Gruvberget. Kyrkan hade egen präst ända tills finnskogsprästen, komminister Carl-David Othzén, gick i pension 1967. Han betjänade även Annefors och Katrinebergs kapell.