En adventsljusstake med fyra tända ljus står på ett bord dukat för adventsfika.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Advent

De stora helgerna i väntan på julen

Därför firar vi advent – läs om de fyra olika adventsveckorna

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.

Hitta gudstjänster, konserter och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan under advent och jul?

Hitta något som passar dig i kyrkan under de kommande veckorna.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna adventstankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Var generös i jul

Många ger julklappar till nära och kära jul. Men vi får också dela med oss till dem som bor långt bort, och som kämpar för en bättre framtid.

Be en bön eller tänd ett ljus på bönewebben