Foto: Priscilla du Preez / Unsplash

Planera en minnesstund

En minnesstund kan vara öppen för alla begravningsgäster och hålls då direkt efter ceremonin i en närliggande lokal. Vill man begränsa inbjudan till en mindre skara är det fullt möjligt. En minnesstund kan också hållas i hemmet eller på en restaurang.

Inbjudan, anmälan och servering

För att underlätta planeringen kan det vara bra om det i förväg ges möjlighet att anmäla sin närvaro till minnesstunden. Den som håller minnesstunden i en lokal som inte tillhör järfälla församling kan anlita en begravningsbyrå som tar hand om allt från inbjudan till servering. För minnesstunder i församlingens lokaler går det bra att anlita kyrkans catering för dessa tjänster.

Vad skall man bjuda på?

Tidpunkten för begravningsceremonin kan ha betydelse när man väljer vad man skall äta och dricka under minnesstunden. En del kan ha rest långt för att närvara på begravningen så oftast är det uppskattat med någon typ av enklare måltid innan kaffe med tillhörande kaka eller tårta serveras. Tänk på att det bör finnas vegetariskt alternativ och möjlighet att anmäla allergier i samband med att man tackar ja till minnesstunden.

Tal och framträdanden

Vid en minnesstund ges ofta tillfälle för tal om händelser och minnen man delat med den avlidne. Ett bra tips är att man utser någon som hälsar gästerna välkomna och ger ordet till den som vill framföra ett tal eller kanske en sång under minnesstunden. Det kan vara en vän eller släkting eller en representant från begravningsbyrån.