Begravningsavgift

Värt att veta om begravningsavgiften

Vad är egentligen en begravningsavgift?

Begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och som har en kommunalt beskattningsbar förvärvsinkomst. Avgiften finansierar begravningsverksamheten för alla folkbokförda i Sverige, oavsett religionstillhörighet.

Varför betalar man en begravningsavgift?

Järfälla församling har på uppdrag av staten skyldighet att anordna och hålla allmänna begravningsplatser för de som är folkbokförda inom Järfälla kommun. I uppdraget ingår att tillhandahålla särskilda begravningsplatser för alla oavsett om du tillhör eller inte tillhör något trossamfund. För att kunna utföra detta krävs till exempel personal, maskiner, redskap och administration.

Avgiften ska också arvodera ett av länsstyrelsen tillsatt begravningsombud som har i uppdrag att, för de personer som inte tillhöra Svenska kyrkan, granska hur församlingen eller pastoratet tar tillvara deras intressen. Detta sker bland annat genom att ombudet har rätt att närvara vid kyrkorådets möten och ställa frågor och göra påpekanden. Ombudet har också tillgång till alla handlingar som rör begravningsverksamheten. Jan De Waern är begravningsombud i Järfälla församling.

Hur mycket betalar man?

Du som förvärvsarbetar betalar 25 öre per hundralapp. För en person som tjänar 250 000 kronor per år (i kommunalt beskattningsbar inkomst) innebär det en begravningsavgift per år på ca 625 kronor, det vill säga ca 52 kronor per månad. Begravningsavgiften är en årligen återkommande avgift. På skattebeskedet syns det hur mycket var och en betalar i begravningsavgift.

Vad ingår i begravningsavgiften?

-          Gravplats under 25 år (gravplats i 25 år – låter bättre?)
-          För och efterarbete i samband med gravsättning
-          Vissa transporter
-          Kremering (om så önskas)
-          Lokal för förvaring och visning av stoft före ceremonin