Julkrubban uppställd i Bankeryds kyrka. Foto: Magnus Gustafsson

Skolan & kyrkan

I Bankeryd finns en lång tradition av gott samarbete med skolorna. Visningar för skolklasser vid jul eller påsk, studiebesök i kyrkan och hembygdsdagar är några exempel.

Livet är ett lärande

Svenska kyrkan Bankeryd vill vara en resurs för skolans elever och personal. Kyrkan kan bidra med en kompletterande lärandemiljö. Ett av Svenska kyrkans grundläggande uppdrag är att undervisa och i linje med förskolans och skolans läroplaner kan vi förmedla kunskap om kristna traditioner, hembygd, livsfrågor, etik, musik m.m.

Jul och påsk

Vid jul och påsk inbjuder vi varje år förskolor samt åk f-3 till visningar av julkrubba och påsklandskap. Har inbjudan inte kommit så kontakta Lollo eller Magnus. För förskolegrupper med de minsta barnen är det oftast enklast att Lollo besöker förskolan och tar med material och berättar.

Besök av olika slag

Är du lärare och du och din klass vill besöka kyrkan? Kanske har ni hembygdskunskap eller något annat tema ni arbetar med? Kontakta Lollo eller Magnus så planerar vi gärna en samling, vandring, visning eller studiebesök tillsammans efter önskemål.

Arbetar ni med hembygd så är det en god idé att också kontakta Bankeryds hembygdsförening. Hembygdsgården ligger på andra sidan vägen om Bankeryds kyrka och med fördel planeras en hembygdsdag tillsammans.

Låna kyrkan

Önskar ni låna kyrkan för exempelvis Luciafirande eller annat så går det självklart bra såvida det inte krockar med annat. Kontakta församlingsexpeditionen för detta.

Församlingspedagog Lollo Schälin
070-7402653 lollo.schalin@svenskakyrkan.se