Två svartklädda personer sitter och samtalar.

Samtal

Det gör skillnad att få prata med någon om man känner sig ensam, bär på oro, rädsla eller svårigheter i livet. Svenska kyrkans präster och diakoner lyssnar och har tystnadsplikt.

När något behöver sägas, lyssnar vi

Här i Bankeryds församling är det framförallt till någon av oss fyra du kan vända dig om du vill prata med någon;

Helén Linderfalk, diakon, 070-7402649
Annie Jönnervik, diakoniassistent, 072-2422780
Karin Grännö Engkvist, präst, 070-6936368
Tomas Palmgren, präst, 070-7402648

Olika slags samtal

Det är inget konstigt att känna att man behöver prata med någon. Oavsett om det är något som man funderar på väldigt mycket och som tynger ens sinne eller om man bara vill växla några ord. Varför behovet av samtal finns vet du bäst själv.

Ibland kallas samtal i kyrkan för själavård. Att få samtala med någon kan alltså vara vård för själen. Präster och diakoner är utbildade i olika typer av samtal och har tystnadsplikt.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Samtal om sorg och sörjande

För dig som förlorat en anhörig.

Två kvinnor håller om varandra, och tittar ut genom de stora fönstren som vetter mot skogen.

Anhöriggrupp

Gruppen för dig som är anhörig eller närstående till någon som blivit sjuk eller funktionsnedsatt.

En äldre kvinna står i en dörröppning med en plastpåse i handen. Hon samtalar med en yngre kvinna genom porten.

Hembesök

Om du har svårt att ta dig hemifrån kan kyrkan komma till dig! Vår diakonala verksamhet sträcker sig till den plats du befinner dig på. Vi besöker dig gärna hemma, på sjukhuset Ryhov eller på äldreboende i Jönköpings kommun.

Stöd och omsorg

Diakoni är hjälpande arbete. Här i Bankeryd finns stöd, hjälp och samtal för den som vill och behöver.

Församlingsexpedition

Hallå! När, var, hur? Välkommen att ta kontakt.

Här hittar du Bankeryds församlings anställda och kontaktuppgifter.

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Ideellt arbete - Du behövs!

Kyrkan finns och bygger på människors engagemang. Om du vill hjälpa till på något sätt, tveka inte på att du behövs!

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Svenska kyrkan erbjuder Jourhavande präst som en samhällstjänst under den tid på dygnet när många andra verksamheter är stängda.

Solen lyser igenom ett stort kyrkfönster.

Bikt i Svenska kyrkan

Bikten är ett samtal där man tillsammans med en präst får möjlighet att inför Gud lägga fram det man vill be om förlåtelse för.