Rastplatser - tema klimatet

Onsdagskvällar i Billdals kyrka där vi träffas för samtal och tankeutbyte i olika temagrupper. I små grupper utforskar vi livet och tron till exempel genom böcker, samtal och musik. Start och informationskväll onsdag 28 februari 18.30-21.00.

Denna termin är underrubriken ”JORDEN, SKAPELSEN OCH KLIMATET” på Rastplatser. Flera av grupperna kommer på något sätt ha klimatet i fokus (se vidare i foldern). Alla grupper träffas onsdagar ojämna veckor 18.30-20.30. Vi börjar med soppa och kaffe till självkostnadspris. Efter den gemensamma måltiden går vi ut till våra respektive grupper. För den som vill, avslutas kvällen med en enkel andakt i kyrksalen.

Vi vill tillsammans bygga meningsfulla sammanhang med utrymme för öppna samtal där erfarenheter värderas och olika åsikter ryms.

Vårterminen startar onsdagen 28 februari 18.30 med informationskväll för alla intresserade. Då presenteras höstens olika grupper och dess innehåll. Vid första träffen bestämmer du dig för en grupp som du sedan följer hela terminen. Sista tillfället för terminen är onsdag 22/5.

SY- OCH HANTVERKSGRUPPEN

Att arbeta med sin händer och skapa är fantastiskt! I den här gruppen arbetar vi praktiskt med olika saker samtidigt som samtalen får flöda. Det kan handla om att sticka, virka, sy, brodera eller slöjda på något annat sätt. Nån gång kanske
vi får besök av någon som visar oss något nytt vi aldrig har provat förut. Det vi producerar kan vara till oss själva eller att skänka till behövande.

BIBELSTUDIUM

Med alla levande varelser
- om hopp och motstånd i klimatkrisens skugga.

Denna termin tar bibelstudiumet hjälp av boken Med alla levande varelser av Fredrik Ivarsson ochAnnika Spalde. Boken inleds med en ekologisk läsning
av Bibeln med fokus på människans relation till naturen och Guds skapelse. Sedan följer förslag på praktiker som öppnar upp våra hjärtan för en livets och livsglädjens andlighet. Den avslutande delen är en bönbok för daglig bön i gemenskap med hela skapelsen. Bönen ger oss uthållighet att leva i hopp och motstånd i klimatkrisens skugga. Fredrik Ivarsson är exeget och stiftsprost i Göteborgs stift. Annika Spalde är diakon och pilgrimsvandrare till klimatmötet i Glasgow.

BOKCIRKELN

Den lodade människan - havet, djupet och nyfikenheten

Efter debuten med boken Ålevangeliet har Patrik Svensson skrivit en bok om människorna som utforskat, kartlagt, försökt förstå och lägga havet under sig. Den lodade människan handlar om havets lockelse, om den där uråldriga drivkraften som i alla tider fått människor att söka sig ut på öppet hav. Det är en bok, kort sagt, om nyfikenhetenmänniskor. De människor vi innerst inne längtar efter att få bli.

Bokcirkeln har fått en renässans! Fler och fler återupptäcker det berikande att mötas för att samtala om en bok eller om livet utifrån läsningen av ett gemensamt verk. Vi läser alla boken med egna ”glasögon” då vi har olika personligheter, kunskaper och erfarenheter. I samtalet får vi tillgång till varandras perspektiv på boken och vårt synfält vidgas.

KLIMATET - vart är vi på väg?

I denna grupp arbetar vi tillsammans med skrifterna Ett biskopsbrev om klimatet (Svenska kyrkans, Biskopar 2019), Om klimathot och ojämlikhet (Påve Franciskus 2015) och En jord för alla (Johan Rockström m.fl. 2023). Vi läser dem parallellt för att få en tydlig bild av hur såväl Svenska kyrkan via sina biskopar, den Katolska kyrkan under Påvens ledning samt hur den etablerade forskningen klargör sin syn på vart vi är på väg vad det gäller klimatet och vilka likheter och skillnader som finns. Vi kommer även diskutera hur vi når ut till våra medlemmar och hur vi inom kyrkan vill agera för att påverka politiska beslutsfattare i denna fråga.

Gruppledare: Björn Sjöholm

SPELA UKULELE

Ukulele är ett fantasiskt instrument. Det är litet, lätt att ta med sig och väcker alltid munterhet i omgivningen. Vi fortsätter att spela och öva ackord och komp tillsammans. Välkommen du som precis har börjat spela eller du som har spelat ett tag!

Gruppledare: Christer Öhman