Någon står vid vattnet och balanser tre stenar på varandra i handen.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Nyfiken på Mindfulness

Börja året med att hitta nya goda vanor! Välkommen på en introduktionskurs i mindfulness, medveten närvaro, där vi övar oss i att bli mer medvetna om våra reaktioner, våra val och livet som det är. Mikaelskyrkan fem tisdagar 17 september – 15 oktober. Dagtid 10.00-11.40 eller kvällstid 18.30-20.15. Anmälan.

Välkommen på en introduktionskurs i mindfulness, där vi övar oss i att bli mer medvetna om våra reaktioner, våra val och livet som det är.

Mindfulness/medveten närvaro är friskvård för hjärnan och sinnet. Det är en vetenskapligt grundad träning i att sänka stressnivåer och bli vänligt medveten om våra tankar, attityder, känslor och omständigheter. Tidigare kursdeltagare berättar om, och forskning visar, att träning i mindfulness/medveten närvaro till exempel kan bidra till:

- Ökad koncentrationsförmåga
- Bättre sömn
- Ett lugnare sätt att möta oro/problem/smärta/svårigheter
- Sänkt stressnivå
- Medkänsla med sig själv och andra
- Större tålamod i relationer, förbättrad förmåga att lyssna
- Medvetenhet om och förmåga att oftare undvika invanda reaktionsmönster

Under kursen läser vi Ola Schenströms bok Mindfulness i vardagen (200 kr),
som ger kunskap och igenkännande insikter. Vi provar olika övningar som vi också praktiserar var och en på sitt håll under dessa veckor.

Fem tisdagar 17 september – 15 oktober i Mikaelskyrkan.

• Dagtid 10.00-11.40

eller
  • Kvällstid 18.30-20.15

Begränsat antal platser på båda kurserna.