Messy Church

En kväll i gemenskap - ett annorlunda sätt att vara kyrka. Billdals kyrka anordnar regelbundet Messy church-kvällar med olika teman. Kvällen börjar med gemensam måltid och därefter aktiviteter och samtal kring kvällens tema. Träffen avslutas med andakt eller mässa.

En kväll i gemenskap för alla, med ett annorlunda sätt att vara kyrka. Messy Church är ett sätt att samla människor i alla åldrar och låta dem tillsammans få uppleva vad det innebär att vara en del av en kristna gemenskapen utanför söndagsgudstjänsten. Vi har Messy Church i Billdals kyrka ett par gånger per termin.

Messy betyder ungefär stökig eller kladdig.

Messy Church började i södra England, i Cowplain utanför Portsmouth, för elva år sedan. Sedan har det spridit sig nästan som en löpeld över världen. Flera församlingar i Svenska kyrkan har Messy Church och nu är det dags för Billdals kyrka att pröva. Messy betyder ungefär "stökig", "kladdig".

Kanske kommer du direkt från jobbet, skolan eller förskolan. Då är det gott att veta att det serveras mat när du kommer. Sedan presenteras dagens tema. Det leder över i en stund då kreativiteten kan släppas loss i form av musik, pyssel och samtal. Kvällen avslutas med att vi tillsammans bygger en gudstjänst med hjälp av det vi gjort och samtalat om. Allt är gratis, det är bara att komma.