Dopklänningar som hänger på galgar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Drop-in-dop

Med Drop-in-dop vill vi göra det enkelt att döpas. Utan att förminska dopets innehåll och betydelse.

Drop-in-dop, lite enklare men lika stort

Har du funderat på dop för ditt barn eller dig själv? Kanske har det bara inte blivit av? Många förknippar kanske dopet med stora kalas. Och visst kan det vara roligt med fest. Men i dopet är det viktigaste det som sker vid dopfunten. Vattnet som hälls, ljuset som lyser och välkomnar en ny medlem av Kristi världsvida kyrka. Dopet handlar om Guds löfte till oss att alltid vara med oss genom livet.  Dopet i sig är en fest, en glädjestund som vi får bära med oss genom livet.

• Det behövs ingen anmälan, kom som du är.
  • Det spelar ingen roll hur gammal du är.
  • Det kostar inget.
  • Det finns dopklänningar och dopdräkter att låna, men det går lika bra att döpas i sina vanliga kläder.

Att tänka på:

• Ta med legitimation
  • För den som är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer.
  • Och undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med.
  • Samtliga vårdnadshavares legitimation.

Innan dopet pratar du och prästen om hur det går till och ni bestämmer psalmer och musik.

(Är du döpt i annan kristen kyrkas ordning så räknas det dopet, och kan inte göras en gång till.)

Välkommen att döpas!