Konfirmander
Foto: Fotograf: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmand

Det år du fyller fjorton bjuder Svenska kyrkan in till konfirmation. Konfirmation betyder bekräftelse – bekräftelse av ditt dop och dig.

Bli vuxen i ditt dop

Dopet är en gåva där Gud lovar att gå med dig under alla livets dagar. Dopet är en möjlighet att se ditt eget liv i ljuset av Jesus, hans liv, död och uppståndelse. Det betyder att oavsett hur livet är så är Gud närvarande i ditt liv. Konfirmandtiden vill hjälpa dig att upptäcka det.

Livets mening är inte prestation. Meningen finns i att du är värdefull och viktig för att du är den du är. Som människa har du både ansvar för ditt eget liv och för hur du bemöter andra. Ibland fungerar det bra, ibland inte. Dopet påminner dig om att du alltid får börja om på nytt, att livet alltid är större än dina misslyckanden.

Tiden som konfirmand vill också ge dig redskap att se hur kristen tro finns i relation till andra livsåskådningar samt visa respekt för människor med annan övertygelse.

Alla är välkomna att bli konfirmand. Huvudsaken är att du är nyfiken.

Nyfiken på vad som händer i församlingen?

Kalenderns framsida med motiv av körsbärsblommor.

I Kalender m.m. kan du läsa vad som händer i hela vår församling. Kalendern utkommer fyra gånger om året.
december-februari
mars-maj
juni-augusti
september-november

Om du vill ha en papperskalender finns den att hämta i alla våra församlinggårdar, i våra kyrkor, turistbyrån, Pergamus och biblioteket. Du kan också läsa kalendern digitalt eller prenumerera via e-post. Vill du läsa kalendern digitalt, prenumerera eller läsa våra gamla kalendrar se här!

Församlingspedagog
Marie Kilander