Salt

Tro!

Här har vi samlat de fyra största livshändelserna i Svenska kyrkan - dop, konfirmation, vigsel och begravning. Här kan du också läsa om våra olika gudstjänster.

Bebisfötter.

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. ”Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan”.

Konfirmand med ett halsband med ett kors.
Foto: Magnus Aronson /IKON

Konfirmation betyder bekräftelse – bekräftelse både av ditt dop och dig.

Man och kvinna håller sina händer i en hjärtsymbol i bröllopskläder.

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Begravningskista och bukett med vita rosor.
Foto: Robert Hoetink

Döden kan vara en ovän som tar någon vi älskar ifrån oss. Men döden kan också möta oss som en befriare. Både livet och döden är mysterier, större och hemlighetsfullare än några ord och tankar kan uttrycka.

Kyrkfönster.

Mitt i det som är livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst och bön.