Grönby kyrka, sett från NV, i juni 2020

Grönby kyrka

Grönby kyrka är av vitputsad natursten, ursprungligen uppförd i slutet av 1100-talet. I de äldsta delarna i långhuset möter oss takmålningar från 1300-talet, troligen gjorda av Snårestadsmästaren.

Kyrkans altaruppsats är en vacker kombination av olika tidsstilar, med altartavlan från 1600-talet infälld i ett altarskåp av 1800-talstyp och ett broderat antependium från 1700-talet. Predikstolen från 1600-talet är i brunmålad och förgylld ek.

Kyrksafari: Petrusrelifen - skatten på vinden

För att laga en krånglande kompressor gick dåvarande kyrkorådets ordförande Bengt Olov Nilsson upp på vinden i Grönby kyrka året 1998. Av en slump tittade han under några gamla mattor och gissa om han blev förvånad när han hittade en stor Petrusrelif slagen i bitar där under!

Sidan på en gammal sliten bok. "Kyrkoguiden" står med vit text.

Kyrkoguiden

Här bjuder vi på historia om våra kyrkor. Läs om dem eller se en kort film!

ADRESS:

Grönbyvägen 67-0