Ansvaret för begravningsplatsens skötsel delas mellan församlingen och gravrättsinnehavarna. Det är församlingen som sköter de allmänna ytorna och gravrättsinnehavarna ansvarar för att hålla sina gravar i ordnat skick. Du som är gravrättsinnehavare kan teckna ett avtal om gravskötsel med oss. Då tar våra kyrkogårdsvaktmästare hand om skötseln av gravplatsen åt dig.

Skötselavtal kan tecknas för valfritt antal år, dock högst i 15 år.

OBS! Vid tecknande av flerårsavtal (mer än 3 år) räknas beloppet upp enligt givna bestämmelser (gäller samtliga avtal).

Detta ingår i skötselavtalet

Skötsel av befintlig planteringsyta genom rensning och luckring under växtsäsongen. Skyffling av singelyta, klippning av häck som omgärdar gravplatsen samt lövräfsning. Putsning av gräskanter mot planteringsyta och i förekommande fall mot gravvårdar och stensocklar. Putsning gäller även träd och buskvegetationen. Borttagning av vissna blommor ur vasar, borttagning av vinterdekorationer samt putsning av vår- och sommarblommor.

1-GRAVPLATS /URNGRAVPLATS mindre än 3 kvm 1020 kr, 2-GRAVPLATS 3-6 kvm 1290 kr, 3-GRAVPLATS 6-9 kvm 1770 kr, 4-GRAVPLATS 9-12 kvm 2040 kr, 5-GRAVPLATS  12-18 kvm 2390 kr, 18-22 kvm 2520 kr, 22-30 kvm 2600 kr, 30-40 kvm 2700 kr, 40 kvm eller större 2800 kr.

Blomstersmyckning

Utöver gravskötselavtalet kan man skiva ett blomstersmyckningsavtal. Då blir graven smyckad tre gånger om året. I blomstersmyckning ingår plantering av påsklilja till påsk, ljung till allhelgonahelgen samt granriskrans/dekoration till advent. Blomstersmyckning tecknas för valfritt antal år, dock högst i 15 år.

Priset är 450 kr/år.

Självvattnande planteringslåda

Förenkla skötseln av blommor och växter på gravar med en självvattnande planteringslåda. Planterar man i lådan får växterna stå ifred från träd- och gräsrötter. Växterna suger upp vätska efter behov och står sig mycket bättre under torra perioder än utan lådan. De finns i tre olika utförande, 2 mindre och 1 stor.

Priset inklusive montering och planteringsjord
Liten: 1200 kr.
Stor: 1800 kr.

Askgravlund

Första namnet 11 000 kr
Andra namnet 7 000 kr

Övriga priser

Arbetskostnad per timme:  450 kr
Singel, per hektoliter inkl. utläggning: 250 kr

Vill du skriva ett avtal eller har du frågor? Kontakta pastorsexpeditionen!

• Anderslövs församling

Expedition

Mer om Anderslövs församling

Våra expeditionstider: mån-fre kl. 10.00-12.00

Vit kista med oranga blommor på.

Begravning

Oavsett om sorgen kommer väntat eller oväntat är det många frågor som väcks till liv. Hur ska vi göra nu? Att mista någon som står oss nära är mycket svårt. Hos oss kan du få stöd och hjälp.