Fru Alstad kyrka i juni 2020

Fru Alstads kyrka

Fru Alstads urgamla offerkälla vid västra kyrkogårdsmuren har säkert bidragit till att byns kyrka tidigt blev en plats dit man styrde sin pilgrimsfärd.
De böner som framlades i kyrkan här i Fru Alstad hade större kraft än på andra mindre heliga platser! ... och kanske är det så än i dag?

De vackra muralmålningarna från 1400-talet som pryder kyrkans tak och vissa väggar har bidragit till dateringen av de slagna valven. Men det är den kraftiga mittpelaren som bär upp långhusets fyra stjärnvalv som förflyttar oss i tiden. Pilgrimerna som lagt fram sin bön i kyrkan ristade in sitt bomärke i mittpelaren som påminnelse till Gud att man varit där.

Kyrkan är öppen 8-20 året om.

Kyrksafari: Slättens Notre Dame - myter, kulhål och påmålade lösmustascher

Kyrkan i Fru Alstad är, som många andra kyrkor, fylld av spännande detaljer och omgiven av myter.

Sidan på en gammal sliten bok. "Kyrkoguiden" står med vit text.

Kyrkoguiden

Här bjuder vi på historia om våra kyrkor. Läs om dem eller se en kort film!

ADRESS:

Fru Alstads byaväg 419-0