Anderslövs kyrka i juni 2020

Anderslövs kyrka

Anderslövs höga spetsiga kyrktorn har i århundraden fångat landsvägsresenärens uppmärksamhet. Den ursprungliga stenkyrkan byggdes på 1100-talet och hundra år senare beräknas det första tornet ha tillkommit. Då åskan slog ner en sommardag år 1869 brann spiran ner och klockorna smälte, men två år senare stod det nya tornet klart och nu var det, med kungligt tillstånd, ännu högre än tidigare.

Stora mästare har satt sitt signum inne i kyrkan. Takmålningarna från 1350-talet tillskrivs Snårestadsmästaren och predikstolen från tidigt 1600-tal, Jakob Kremberg och hans medhjälpare. Altaruppsatsen är ritad av lundaarkitekten Henrik Sjöström och tillkom tillsammans med dopfunten vid 1891 års restaurering.

Kyrkan är öppen helgfri mån-fre kl. 8-15.30 (ring och säkerställ om det är av stor vikt att komma in - ibland är det stängt inför begravningar eller andra händelser).

Kyrksafari: Börje minns när biskopen lånade huset

I december 1963 skulle den nye kyrkoherden Allan Landén installeras i Anderslövs pastorat, som det då var, av biskop Martin Lindström. 400 personer samlades i kyrkan och det var ett stort ståhej. En som minns allt väldigt väl är Börje Ekberg som lånade ut sitt hus till biskopen och hans följe.

Detaljer på en grön mässhake.

Kyrksafari: Gunvor Sandwall, textilkonstnären, som tänkte fritt och visionärt

”Kyrkor är magiska. Det är som att arbeta i en annan dimension.” Så beskrev textilkonstnären Gunvor Sandwall hur hon såg på skapandet. ”Jag tittade mig omkring bland allt det konventionella och ville bryta allt och använda mina egna visioner. Kyrkor hör till något som alltid fascinerat”.

Sidan på en gammal sliten bok. "Kyrkoguiden" står med vit text.

Kyrkoguiden

Här bjuder vi på historia om våra kyrkor. Läs om dem eller se en kort film!

ADRESS:
Kyrkbacken 3