Mariakyrkan har fått en välbehövlig renovering

I början av november 2021 drog en omfattande renovering av Mariakyrkan igång. Under våren 2022 var den färdig och kyrkan öppnades igen i början av maj, först med konfirmation den 7 maj och dagen efter med festmässa.

Vägen från tanke, via nödvändiga beslut, till handling, är ofta lång i sammanhang som rör kyrkliga byggnader. Renoveringen av Mariakyrkan i Ystad är inget undantag från detta.

Lång process

I slutet av 2018 antog kyrkofullmäktige i Ystad Sövestadsbygden budgeten, som innehöll de resurser som behövdes för att kunna genomföra den nu pågående renoveringen av stans största kyrka. Det vill säga den del av kostnaden som vi själva bär.

Startskottet hade avfyrats. Men, det är som sagt inget sprintlopp att renovera en kyrka.

En sammanställning på de åtgärder som planerades, skickades in till länsstyrelsen. Denna antikvariska konsekvensanalys, som det heter, måste göras enligt Kulturmiljölagen.

Rengöring, murning och fogning

Vad som planerades var att renovera interiören och fönsterna i Mariakyrkan. Samtliga väggar, tak, valv och fönster i vapenhuset, tvärskeppet, mittskeppet med kor, sidoskeppen och koromgången ska få sig en dos av murning, fogning och putslagningar. Dock inte där det finns kalkmålningar, för dessa hanteras på ett speciellt sätt.

Nästa steg handlade om att ansöka om kyrkoantikvarisk ersättning från Lunds stift, det vill säga resterande del av den beräknade kostnaden.

Mariakyrkan interiör
På väggarna syns en tydlig rand. Den undre delen av väggen är rengjord, den övre har ännu inte rengjorts. Varsamma metoder används för att yta och färg ska bevaras på ett så bra sätt som möjligt. Foto: Jan Lindborg

I maj 2020 fick vi besked om kyrkoantikvarisk ersättning från Stiftsstyrelsen. Vi kompletterade med ansökan om kyrkobyggnadsbidrag, vilket beviljades i mars 2021.

Upphandling måste göras

Finansieringen avklarad – då var det dags att sammanställa ett förfrågningsunderlag för att få in offerter på själva arbetet. Var är vi i tid? Jo, juni 2021. Ett antal entreprenörer fick frågan och efter att anbuden öppnats i mitten av juli i år upphandlades Bröderna Bergström för uppdraget.

Uppdraget kunde startas i november och är nu alltså på gång.

– Det hade varit svårt att göra arbetet under sommaren, dels på grund av semesterperioden då byggare är lediga, dels för att vi då har ett stort antal besökande i Ystad som gärna vill komma in och se vår kyrka. Vi vet ju också att församlingsborna gillar Mariakyrkan, men tidpunkten för att genomföra ett så pass omfattande och tidskrävande arbete blir ju egentligen aldrig rätt. Man får bara göra det när entreprenören kan göra arbetet, säger Anders Andersson, kyrkogårds- och fastighetschef i Ystad Sövestadsbygden.

Särskilda metoder används

Kyrkans lösa inventarier, som lampetter, psalm-nummertavlor, andra tavlor och lampor och allt möjligt, har plockats undan och placerats skyddade. Samtliga vägg- och valvytor, med undantag för de medeltida dekorationsmålningarna, rengörs. Konservatorer använder olika metoder för att få ytorna fina igen.

Vad är den största utmaningen med renoveringen, tror du?

– Förutom att få själva processen till stånd, så har det varit att lösa hanteringen av de lösa inventarierna, säger Anders Andersson.

Det är ett digert arbete som ska göra det möjligt att långsiktigt bevara kyrkans material- och teknikhistoriskt värdefulla uttryck. Vi får ett rent och ljust kyrkorum som bjuder på en skön helhetsupplevelse.

– Det är ett väldigt spännande projekt, som är fantastiskt att få vara en del av, säger Anders Andersson.

Även församlingens kyrkoherde Susanne Keyser ser positivt på att kyrkan renoveras.

– Jag hoppas att församlingsborna ska uppleva att kyrkorummet blir både ljusare och vackrare när allting är färdigt, säger hon.