Fyra personer i tröjor med texten "Agera volontär", en av dem håller i en megafon.
Foto: Gustaf Hellsing

Arbeta ideellt!

Frivillig, ideell, volontär ... Att erbjuda en stund av sin tid för att göra något för andra, med andra. Du kanske vill vara kyrkvärd vid gudstjänster, ordna kyrkkaffe, vara med och arrangera sopplunch, hälsa på någon som är ensam, planera en födelsedagsfest för äldre eller bidra i konfirmandverksamheten?

Det är du själv som väljer vad du vill göra och hur ofta. Kanske räcker det att servera glögg och pepparkakor en förmiddag i advent. Kanske vill du erbjuda skolbarn läxläsning en gång i veckan under en termin. Eller så är du intresserad av att sjunga i kör och anordna en och annan konsert. Det är din tid, du bestämmer.

Det är vår gemensamma kyrka, som vi tillsammans ska utveckla i den riktning vi vill! Så fundera över hur just du kan hjälpa till och berätta om dina tankar och idéer. Med närvaro, öppenhet och hopp bär vi tillsammans kyrkans verksamhet.

Lotteri till förmån för Act Svenska kyrkan

Kontakta kansliet eller fyll i formuläret nedan för att anmäla dig som frivillig!

Act-gruppen

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans organisation för internationellt hjälparbete. Vår lokala Act-grupp arrangerar aktiviteter för att samla in pengar till behjärtansvärda projekt, med fokus på de årliga jul- och fasteinsamlingarna.

Vi blir gärna flera i gruppen, så välkommen du också! Kontakta samordnare Gerd Carlsson på 070-583 85 14 eller gerdcarlsson@hotmail.com.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Vill du dela med dig av din tid?