Foto: Kristin Horn Sellström

Vigsel

Genom vigsel förenas två personer i äktenskapet. Det är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och som vill leva tillsammans. De lovar varandra att i livslång trohet dela livets glädje och svårigheter. När ett par gifter sig i kyrkan markerar de sitt beslut inför Gud. Den kyrkliga vigseln präglas av den kristna uppfattningen att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Att vigas i kyrkan med bön, psalmsång och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten.

Kyrklig och borgerlig vigsel har samma rättsliga giltighet. Vigseln innebär i båda fallen att paret offentligt tillkännager äktenskapet. För kyrklig vigsel är det prästerna som har behörighet att viga. Borgerlig vigselförrättare är förordnad av kommunen.

Varje år sker drygt 60% av vigslarna i Sverige enligt Svenska kyrkans ordning.

I många andra länder är borgerlig vigsel obligatorisk, men ofta har man även här en kyrklig välsignelseakt efter den borgerliga. Också i Svenska kyrkan finns möjlighet för dem som önskar att få "välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap".

Vi välkomnar även samkönade par till att vigas hos oss.

Vi kan erbjuda vigslar i båda våra vackra kyrkor. I samband med detta erbjuder vi även församlingshemmets lokaler utan kostnad.

Vill ni veta mer eller boka er vigsel hos oss så är ni välkomna att höra av er till prästen eller expeditionen.

Brudkrona

VId vigsel i våra kyrkor finns det möjlighet att låna Blädinges vackra och unika Brudkrona. Kronan är skänkt av sykretsarna 1938 på Konung Gustav V:s 80-årsdag, 16 juni. En fin tradition är att alla som burit kronan får skriva sitt namn i en bok.

Måste en vigsel vara dyr och krånglig?

Ibland kan man tro att en vigsel, ett bröllop, endast går att genomföra med en rejält tilltagen budget. Kläderna, ringen, musiken, festen - det går att göra det hur dyrt och avancerat som helst. Men. Det går även att göra precis tvärtom. En vigsel kan bli billig, faktiskt helt utan extra kostnader, och ändå alldeles, alldeles underbar.

Kyrka, präst, kyrkomusiker, vaktmästare - gratis.
Hindersprövning - gratis.
Inbjudan till gäster via mail eller annan digital kanal - gratis.
Kläder ni redan äger - gratis.
Vigselring ni redan äger - gratis.

Vill ni ha bröllopsfest efter går det att göra även den helt gratis:
Håll den hemma eller låna församlingshemmet - gratis.
Knytkalas, be gästerna att (istället för bröllopspresent) ta med mat och dryck och stå för underhållningen, istället för bröllopspresent - gratis.

Naturligtvis kan en vigsel och en bröllopsfest hamna nånstans mittemellan, den kanske inte blir helt gratis, men den kan bli mycket, mycket billigare än man kan tro när man läser om sagolika bröllop i när och fjärran.

Kontakta oss gärna direkt när ni bestämt er, eller om ni har några frågor!
Varmt lycka till med planeringen av er vigsel!