Ledig tjänst, kyrkoherde 100 %

Vindelns församling söker kyrkoherde.

Vindelns församling ligger i Södra Västerbottens kontrakt i Luleå stift några mil från Umeå. Här finns tre kyrkogårdar, fyra kyrkor, 25 anställda medarbetare och flera hundra frivilliga medarbetare. I Vindeln har du nära både till stadens puls och friluftslivets lugn. Umeå är mindre än en timme bort och du kan åka tåg, buss eller bil. Fjällen är lite längre bort. Skogen och älvarna har du alldeles in på knuten.

Vi söker dig som vill leda församlingen genom att vandra vägen mot målet tillsammans med oss. Du är duktig på att delegera och samarbeta och släpper gärna fram frivilliga. Du har förmåga till nytänkande och ser sällan hinder.

Vi tror att såväl teologi som strategi, intresse för ekumenik, samhällsfrågor och andlig fördjupning ryms i din person och ditt sätt att leda. Att du tycker om att vara präst och fira gudstjänst är en självklarhet.

Du är prästvigd enligt Svenska kyrkans ordning och för att komma i fråga för anställning ska du vara behörig att vara kyrkoherde och gärna ha några års ledarerfarenhet.

Körkort för personbil är en förutsättning. Om du vill bosätta dig i församlingen är det en fördel.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi hoppas att du kan börja hos oss under hösten 2019 eller enligt överenskommelse.

Lön enligt avtal. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Ansökan med CV, personligt brev, prästbrev och referenser skickas till Vindelns församling: vindelns.forsamling@svenskakyrkan.se. eller till Vindelns församling, Storvägen 53, 922 31 Vindeln. Märk ansökan ”Kyrkoherde”.

Om du vill veta mer kan du kontakta någon av oss.

Kyrkorådets ordförande Britt-Louise Eriksson, 070-301 34 90, mail:  britt-louise.eriksson@vindeln.se

Komminister Veronica Eriksson, 0933-143 11, mail: veronica.eriksson@svenskakyrkan.se

Facklig kontaktperson är Agneta Nyberg, KyrkA, 090-200 26 15, mail: agneta.nyberg@svenskakyrkan.se eller Anneli Brage, Vision, 090-200 26 34, mail: anneli.brage@svenskakyrkan.se

Till sist, ur vår församlingsinstruktion:

Den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.                                                                                           Johannesevangeliet kapitel 4, vers 14

Vindelns församling ligger i Västerbottens skogsland och genomskärs av två livgivande vattendrag; Vindelälven och Umeälven. Sedan länge har vattenvägarna fraktat människor och timmer, skapat energi och arbeten, gett mat och livsförutsättningar för människorna i området. Älvarnas livgivande vatten är både anledningen till och förutsättningen för att vi finns här.

Redan att Jesus talade med den samariska kvinnan vid Sykars brunn var gränsöverskridande. Och han talade med henne på ett sätt så att nyfikenheten väcktes och skillnaderna mellan dem blev oväsentliga. Jesus berättar att han kan ge det livgivande vattnet som släcker törsten och ger evigt liv.

Vi vill möta människorna som lever, arbetar och vistas inom Vindelns församlings gränser på samma sätt; gränsöverskridande, livsbejakande och genom att väcka nyfikenhet. Vindelns församling vill vara en plats där levande vatten får ge livskraft i livets alla skeden och spegla himlen. Eller med några få ord: Vindelns församling – för hela livet!