Brud och brudgum som håller hand.
Foto: Joakim Carlström

Vigsel

I människors kärlek till varandra anar vi också Guds kärlek. I partnerskap och äktenskap kan vi se en glimt av Gud i en annan person. Vigseln eller välsignelsen ger uttryck åt detta. Det är en offentlig markering att två människor vill leva tillsammans.

När ni vill boka vigsel kan ni först fylla i nedanstående formulär. Sedan hör vi av oss för att boka in en tid. Det går också bra att ringa direkt till expeditionen (0224-341 90).

En tid före vigseln kontaktar prästen er för ett vigselsamtal. Samtalet kan ske i ert hem eller på expeditionen. Prästen berättar om hur en vigselgudstjänst går till och ni bestämmer tillsammans vilka sånger, psalmer, böner och texter som ska vara med.

I alla tre församlingarna finns möjlighet att låna församlingshemmet för bröllopsfest. Det är dock inte tillåtet med alkohol i våra lokaler.

Kom ihåg att ordna hindersprövning i god tid före vigseln!

Vi i Västerlövsta pastorat kommer att göra allt vi kan för att göra er vigsel vacker och minnesvärd.

Vid frågor, kontakta expeditionen på 0224-341 90.

Läs mer om vigsel på Svenskakyrkan.se.

Jag vill helst bli kontaktad via: