Västerås domkyrkas vänner

Västerås domkyrkas vänner är en ideell förening, öppen för alla.

Västerås Domkyrkas vänner är en ideell förening som har som målsättning att:

· främja Västerås Domkyrkas verksamhet och gudstjänstliv
· bidra till kunskapsspridning om Västerås Domkyrkas verksamhet, tradition och historia
· utveckla upplevelsen av den levande kulturskatt som Västerås Domkyrka representerar Föreningen inbjuder till samlingar, föredrag och guidningar i ämnen med nära anknytning till verksamheten i domkyrkan.

Föreningen vill både aktualisera de gångna tidernas arv men också utmana vår tids frågor och angelägenheter. Till Västerås domkyrka har människor under århundradens lopp kommit med sina existentiella frågor och behov. Och gör så än i dag. I samarbete med domkyrkans ledning inbjuder föreningen till 3-4 sammankomster per termin. En gång per år arrangeras en studieresa som har anknytning till föreningens verksamhet. Medlemsbrev skickas ut ett par gånger per år.

Välkommen att vara med i föreningens gemenskap och lyssnande. Spännande och intressanta perspektiv erbjuds.
Medlem blir du genom att betala årsavgiften om 100 kr till:
Bankgiro 5766-0722 eller
Swish: 123 661 47 54
Ange namn, adress och e-postadress.

Kontakt: Ingemar Egelstedt ordförande ingemar.egelstedt@svenskakyrkan.se
E-post: domkyrkansvanner@gmail.com

Program våren 2024

Måndagen 29 januari kl 18

Kyrkan i omvärlden

Biskop Mikael Mogren ger oss sina tankar om nutiden och framtiden. Som alltid när han talar finns rötterna och historien med. -Nuläget är kritiskt, säger biskopen. -Sällan har kyrka och kristen tro varit mer angelägna än just idag.
Plats: Västerås Domkyrka
Datum och tid: Måndagen 29 januari kl 18

Måndagen 26 februari kl 18

Lyft oss, o Gud, ur våra tröga vanor (Sv Ps 288:2)

Agneta Lejdhamre, teol doktor berättar om vanor och ovanor i Den svenska psalmbokens texter. Slutsatser ur egen doktorsavhandling. Ett arrangemang i samarbete med KviSk, Kvinnor i Svenska kyrkan.
Plats: Kyrkbacksgården
Datum och tid: Måndagen 26 februari kl 18

Måndagen 25 mars

Årsmöte

Kl 16 i Kyrkbacksgården. Efter mötet följer föredraget i Domkyrkan.
Plats: Kyrkbacksgården
Datum och tid: Måndagen 25 mars kl 16

I själens och kroppens örtagård

Elisabeth Svalin Gunnarsson tar oss med på en resa från Edens lustgård till våra egna små trädgårdsparadis. På vägen möter vi bland många andra Dioscorides, Hildegard av Bingen, Heliga Birgitta. Erik XIV, Linné, Anna Lindhagen och Gertrude Jekyll.
Plats: Västerås Domkyrka
Datum och tid: Måndagen 25 mars kl 18

Söndagen 21 april

Resa till Linköping

Högmässa i Linköpings domkyrka med visning av domkyrkan. Under eftermiddagen träffar vi medlemmar i Linköpings Domkyrkas vänner och besöker biskopen Marika Markovits. Dagen avslutas med en guidad visning av Slotts- och domkyrkomuseet.
Plats: Avresa med buss från Västerås domkyrka
Datum och tid: Samling vid Västerås domkyrka kl 07.30.
Hemfärd från Linköping kl 17. Åter i Västerås ca kl 20.

Måndagen 27 maj kl 18

Berättandespråket i Flamländska altarskåp

Jessica Fröberg, konstvetare och doktorand vid Stockholms Universitet. Två flamländska altarskåp i Västerås domkyrka visar den visuella berättandetekniken under tidig renässans. Vi ser med nya ögon på altarskåpens narrativ och undersöker hur bilderna talar till betraktaren.
Plats: Västerås domkyrka
Datum och tid: Måndagen 27 maj kl 18