Rytternes egna regnbågstanter

En väldigt viktig textil finns tack vare Rytterne syförening nu tillgänglig i Västerås - Ett bårtäcke i regnbågens färger.

Ett bårtäcke är ett vackert tyg som en kan välja att lägga över kistan i samband med en begravning. Ingrid Johansson, Anita Thunberg och Gun Dreifaldt, är alla medlemmar i Rytterne syförening, och det är bl a de som ligger bakom skapandet av Västerås första regnbågsbårtäcke.

– Vår syförening har skapat de flesta textilierna i Rytterne kyrka, berättar Anita.

– Tänk att det dessutom är vår äldsta syföreningsmedlem, över 90 år, som vävt den här vackra regnbågen, berättar Ingrid och stryker varsamt den färgsprakande textilen.

RÄTTA FÄRGER
Men det var inte helt enkelt att hitta rätt trådar till regnbågsväven.

– Det måste ju bli rätt, berättar Ingrid, så vi åkte iväg till en handlare, med en
regnbågsvimpel i handen, för att kunna jämföra och få till precis rätt färger.

Syföreningens skapelser inspireras av naturen: Det ockragula vetefältet, vårens gröna bladsprickning och vinterns gnistrande snödrivor. Den klarlysande regnbågen känns på så vis given, om än som en något oväntad idé från en syförening till största del bestående av ett gäng glada damer från den äldre befolkningshalvan.

– Vi har faktiskt koll på det här med Pride, upplyser Ingrid. När vi fick höra att Svenska kyrkan Västerås inte hade något sådant här tänkte vi att vi ville vara först!

– Det fanns ingen tvekan om att vi ville göra det, vi tycker det är jätteviktigt
att visa att i kyrkan är verkligen alla välkomna, fyller Gun i.