Kör & musik i domkyrkan

Katedralen i Västerås har en lång och stark musiktradition. Målet är att musiken ska uppnå samma internationella klass & status som Västerås domkyrka – ”vara värd en egen resa”.

Körer i Västerås domkyrka

Domkyrkans körer är en stor del av musikverksamheten. Det finns körer för barn, ungdomar och vuxna. Vill du prova på att sjunga i kör? Kontakta respektive körledare för mer information.

Sångare i Västerås domkyrkas motettkör

Konserter i Västerås domkyrka

Upplev musik i en unik miljö! Här hör du allt från klassisk musik till uruppföranden av nyskrivna verk, nationella och internationella gästspel av hög klass. Självklart medverkar också domkyrkans körer. All musikverksamhet i domkyrkan arrangeras i samverkan med studieförbundet Sensus.

Upplev konserter digitalt!

Under året har vi spelat in ett antal konserter. Ta del av dem när du vill via YouTube.

Västerås orgeldagar 2024

Fredag 26 april-söndag 28 april

Kör och musik i västerås domkyrka

Varje vecka erbjuds ett musik i form av musikgudstjänster och konserter men även körmedverkan i söndagens högmässor. I Västerås domkyrka finns flera körer - med totalt närmare 150 körsångare från 8 år och uppåt - som alla regelbundet medverkar i domkyrkans musikaliska verksamhet.

Kyrkans orglar klingar i både gudstjänster och konserter, där lördagens orgelmatiné, varje helgfri lördag kl 12, utgör centrum för den konsertanta orgelmusiken.

Ny musik till kyrkan

Kyrkans rika musikskatt har en tusenårig tradition. En väldigt viktig beståndsdel är att även förvalta vår tids musik. Sedan 2006 har Västerås domkyrka därför mycket medvetet satsat på att beställa nyskriven musik.

Arosia

Sofia Lilly Jönsson: Arosia. En berättelse om människor och musik i Västerås domkyrka