Foto: Martin Divisek EPA/TT/Ikon

Situationen i Ukraina

Här kan du läsa om hur vi jobbar och vad vi gör såväl lokalt som internationellt. Du hittar också kontaktvägar för att bidra, samt för att själv få stöd och hopp i en tid av oro. Mot bakgrund av situationen håller vi våra kyrkor öppna i så hög grad som det är möjligt. Vi ber för fred och tänker på de drabbade.

Heliga treeniga Gud,
du som är världens upprätthållare och frälsare.
Vi ber för situationen i och omkring Ukraina.
Vi ber om insikt, mod och handlingskraft
hos politiker och ledare att gå fredens väg.
Stärk enheten mellan människor, folk och stater.
Hjälp oss alla att verka för fred och försoning.
Jesus Kristus, vår befriare,
ge våra oroliga hjärtan ro.
Kom med din fred.

Bön från Sveriges kristna råd

Situationen i Ukraina är både mänskligt outhärdlig och lokalt oroande. Empatin för utsattheten hos människor i konflikten blandas med oro för var detta ska sluta och hur det kan påverka också oss. Vi arbetar just nu intensivt med:

Samtal, stöd och bön

Vi välkomnar alla som känner att de behöver stöd och hopp till våra kyrkor. Det finns också alla möjligheter till samtalsstöd för dig som känner dig orolig eller maktlös.

Vi fortätter hålla våra kyrkor så öppna som möjligt och välkomnar dig som känner behov av samtal eller stöd. Vi uppmuntrar till gemensam eller enskild bön för fred, som till exempel bönen ovan från Sveriges kristna råd.

Insamlingsverksamhet

Vi ber dig som vill bidra på något vis att skänka pengar till de insamlingar som finns, dels genom Act Svenska kyrkans egen insamling "Nödrop för Ukraina" men också den insamling som startats av Lokala hjälpens insamling i Västerås, där du kan köpa presentkort som sedan kan användas för att handla förnödenheter lokalt. Vi genomför även extra insamlingar.

Just nu genomför vi inte insamlingar av kläder, materiel och förnödenheter. Dessa avråds bland annat beroende på stora svårigheter med logistik och risk att saker inte når de behövande. Det är dock möjligt att insamling av förnödenheter kan komma att behövas för de flyktingar som vi tror kommer komma till Västerås.

Arbete med flyktingar

En mottagningsplats finns nu upprättad på Ekeby skola i Västerås. Vi samarbetar med andra goda krafter för att stötta dem som nu kommer hit. Vi erbjuder stöd från diakoner men välkomnar också aktivt de nyanlända att delta i till exempel barn- och familjeverksamheter.

Vill du hjälpa till som volontär?

Vi tror att det kommer behövas ett stort antal volontärer, till stöd för de flyktingar som kommer till Västerås. Vill du hjälpa till? Anmäl dig via formuläret nedan.

Visa omsorg om varandra och om människor!

Agera volontär

Behovet av stödresurser kommer öka när nu många människor flyr situationen i Ukraina. Här kan du anmäla dig som volontär och ange vad du kan och vill bidra med.

Du hittar öppettider i våra kyrkor i vår kalender.

Det är lätt att i en tid som den här känna maktlöshet och oro. Hos oss finns alltid en plats att få stöd, samla tankarna i stillhet och bön, prata med någon eller kanske tända ljus. Du kan också välja att kontakta en präst eller diakon för ett enskilt samtal. Här kan du kontakta oss för att boka ett samtal.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Tänd ett ljus

Kyrkan finns öppen för dig. Här kan du få stöd genom samtal, en stunds stillhet eller genom att tända ett ljus.

Person står och håller i kläder, böcker och saker.

Sälj på Tradera och rädda liv

Genom att sälja till förmån för Act Svenska kyrkan på Tradera kan du vara med och stötta människor som är i akut hungersnöd, på flykt från kriget i Ukraina eller lever i utsatthet.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.