En äldre dam tar emot en matkasse vid dörren.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Genom samarbeten kan vi hjälpa fler

Svenska kyrkan Västerås samarbetar på många sätt lokalt för ett bättre samhälle. Vi samarbetar bland annat med Västerås Stadsmission och Lokala Hjälpen. Vi samarbetar kring såväl insatser som insamlingar och är bland annat största bidragsgivare till Västerås Stadsmission. Nationellt och internationellt arbetar vi tillsammans med Act Svenska kyrkan för att skapa förutsättningar för en bättre, rättvis värld.

Tillsammans med Västerås Stadsmission erbjuder vi tjänsten Talk2me, en samtalsstödstjänst för dig när du behöver någon att prata med. Hit kan du som har fyllt 16 år, är bosatt, jobbar eller studerar i Västerås, vända dig för att få samtalsstöd. Läs gärna mer här om Talk2me. Vi samarbetar också på många andra sätt, bland annat genom Matcentralen.

Vi är certifierad partner till Lokala Hjälpen. Lokala Hjälpen arbetar på många sätt för att stötta dem som har det svårt i Västerås, bland annat genom att samla in pengar till de många lokala organisationer som arbetar med social hållbarhet. Läs mer här om Lokala Hjälpen.

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet. Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Vi bidrar även till Världens barn, både genom Act men också genom egna insamlingar.