Diakonerna stöttar och hjälper

Diakonerna stöttar och hjälper på många olika sätt, vid olika skeden och händelser i livet. Anna, Juha och Eva är några av dem som fått stöd genom våra diakoner. Här är deras berättelser.

Diakonerna stöttar och hjälper på många olika sätt, vid olika skeden och händelser i livet. Det kan handla om ensamhet eller sorg, om en separation som skapar bekymmer, om beroenden av olika slag eller om en relation där våld och hot är inblandad.

Anna, Juha och Eva är några av dem som fått stöd genom våra diakoner. Här är deras berättelser. Namnen är fingerade.

Anna fick stöd i ekonomiska frågor
Jag gick igenom en jobbig separation från min man som var spelberoende. Separationen var bra på många sätt men jag blev inte av med de spelskulder som fanns sedan tidigare. Det var skulder jag inte hade orsakat och jag kunde inte betala dem. Kronofogden blev inblandad och det blev så illa att jag var rädd för att både bli av med mitt boende och inte ha råd med mat till barnen.

Räddningen var att jag fick tips om en diakon. Hon hjälpte mig så mycket, mer än jag trodde. Dels genom att jag gick på stödsamtal som gjorde att jag kunde börja bearbeta de sår som förhållandet gett mig. Men hon hjälpte mig också att söka medel från olika fonder som jag inte visste existerade.

En annan sak hon gjorde var att följa med på flera möten med myndigheter för att jag skulle få hjälp med skuldsanering. Jag hade aldrig vågat gå dit själv. Det var väldigt skönt att ha henne som stöd, att känna att jag inte var ensam.

Idag har jag ett helt nytt liv. Jag och barnen mår bra. Mina skulder är till stor del avbetalade. Men jag går fortfarande på stödsamtalen, som jag inte vill sluta med. Det är ett stort stöd som ensamstående att ha någon att prata med.

Juha fick hjälp ur sin ensamhet
Jag förlorade min livspartner efter en tids sjukdom. Efter 50 år tillsammans var det som att hugga bort en kroppsdel. Jag har inga andra släktingar och kände att livet blev meningslöst.

En diakon hjälpte mig hitta livslusten igen. Han hjälpte mig att komma med i en av kyrkans leva-vidare-grupper. Där hittade jag andra människor som också förlorat en närstående. Det var jättebra att få tala med andra som förstod hur jag mådde. Idag träffar jag fortfarande ett par av deltagarna. Vi lagar mat tillsammans eller går på promenader. Det gör att jag inte känner mig ensam eller isolerad. Jag har hittat vänner som både förstår mig och kan stötta mig.

Eva fick stöd i en hotfull relation
Jag träffade en man som först verkade underbar. Jag blev jättekär och vi flyttade ihop och skaffade barn. Men snart började han misshandla mig och jag var rädd för att han skulle ge sig på barnen. Jag visste att jag var tvungen att ta mig ur relationen, men kunde inte se hur. Hela min vardag kontrollerades av honom. Den enda yttre kontaktyta jag hade var via kyrkokören. Jag vände mig till en körledare som jag litade på. Hon satte mig i kontakt med en av diakonerna som hjälpte mig att komma till ett skyddat boende.

När vi kom till boendet började jag gråta, dels av lättnad men dels av glädje. För där väntade till och med ett par klädombyten och varsin nalle och ett par böcker till barnen. Jag fick sedan hjälp med kontakten med myndigheter och idag lever jag och barnen ett helt nytt, tryggt liv.

Behöver du hjälp och stöd?
Kontakta gärna någon av våra diakoner när du behöver stöd eller vill ha andlig vägledning. Ingen fråga är för liten eller för stor. Alla våra diakoner har tystnadsplikt. Börja gärna med att kontakta diakonen i församlingen du bor i. Du hittar alla diakoner i Västerås pastorat här.