Foto: Magnus Aronson/Ikon bilddatabas

Vigsel

Att gifta sig är stort! Svenska kyrkan vill gärna vara med och dela er glädje och era löften till varandra. Vigseln är en gudstjänst där ni får möjlighet att säga "Ja" till varandra inför både Gud och de som står er nära.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte ut­ma­nan­de, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

1 Kor 13

Vigsel

När ni har bestämt er för att ingå äktenskap enligt Svenska kyrkans ordning är det dags att ta kontakt med oss för att boka präst, kyrka och kantor.

För att få vigas enligt Svenska kyrkans ordning måste minst en av er vara medlem i Svenska kyrkan.

Störst av allt är kärleken.

I Värnamo kyrkliga samfällighet finns det fem kyrkor. Du kan boka vigsel i alla fyra: Värnamo kyrka, S:t Johannes kyrka, Fryele kyrka och Nydala kyrka.

Ni är också välkomna att höra av er för att få välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap; en gudstjänst som i mycket liknar en vigsel.

Här kan du läsa hur ordningen för gudstjänsten ser ut.