Foto: Tord Engström

Håll utkik efter rosa

Nyhet Publicerad

De guidade kyrkogårdsvandringarna har gått mot sitt slut för den här säsongen, men för dig som vill fortsätta upptäcka Gamla kyrkogården har vi ett tips.

Ny färgmarkering

Många av kyrkogårdarnas gravplatser har en tillhörande skötselsticka med siffror och färgmarkeringar. På Gamla kyrkogården i Uppsala har några av gravarna fått en ny rosa färgmarkering.

Den rosa markeringen betyder att en eller flera gravsatta personer vid gravplatsen går att läsa om i persongalleriet på kulturpersoner.uppsalakyrkogardar.se.
Med webbplatsen i din smarta telefon kan du i din egen takt upptäcka och tillbringa tid på Gamla kyrkogården.

Tack för den här sommaren

Varmt tack för den här säsongen av guidade kyrkogårdsvandringar. Tillsammans och med hänsyn för varandra har vi genomfört guidningar utomhus på Berthåga kyrkogård och Gamla kyrkogården i Uppsala.

Tills vi ses nästa gång är du alltid välkommen att kontakta vår Kyrkogårdsexpedition om du har frågor eller vill veta mer om kyrkogårdarna och de tjänster vi erbjuder.

Kulturpersoner

En webbplats som presenterar kulturhistoriskt intressanta personer gravsatta på Gamla kyrkogården i Uppsala. Gå en digital kyrkogårdsvandring på plats eller hemma.

Kyrkogårdsvandringar

Sommartid erbjuder vi kyrkogårdsvandringar på några av kyrkogårdarna i Uppsala. Vi kan också ordna visningar efter förfrågan. Du kan även gå en digital kyrkogårdsvandring på egen hand, både på plats och hemma.