Ny kyrkogårdschef Frank Thorén Hall
Foto: Ulf Sundberg

Ny kyrkogårdschef

Frank Thorén Hall är sedan 1 mars ny chef för kyrkogårdsförvaltningen med ansvar för Håjums och Götalundens begravningsplatser samt krematoriet.

Grattis till den nya tjänsten. Vad var det som lockade dig att söka den?
– Jag har haft ögonen på Trollhättans kyrkogårdsförvaltning ett tag och även hört mig för lite. Dels pendlade jag innan till Göteborg och ville ha närmare från hemmet i Sjuntorp. Dels har jag alltid tyckt att begravningsplatserna i Trollhättan är väldigt fina och välskötta. Dessutom verkar det vara en bra arbetsplats med engagerade medarbetare. Jag har aldrig jobbat med krematorium innan så det känns spännande, men resten ska jag nog känna igen.

Vad har du gjort du tidigare?
– Nu senast kommer jag från en tjänst som enhetschef på kyrkogårdsförvaltningen Göteborg, lite motsvarande kyrkogårdschef skulle jag tro. Jag är utbildad trädgårdsanläggare och det var ont om trädgårdsjobb när jag tog examen, så det blev naturligt att jag hamnade inom kyrkogårdsförvaltning. Och där har jag jobbat sedan dess.

Vad innebär jobbet som kyrkogårdschef?
– Vi har ju ett samhällsuppdrag, vi ska serva medborgarna. Vi har en funktion som ingen riktigt tänker på förrän det blir aktuellt. Men när vi väl behövs har vi ett väldigt viktigt uppdrag. När folk mår som sämst ska vi ska stötta dem som bäst. Så jobbet handlar om att driften av verksamheten ska fungera. Mycket är ju underhållsarbete, men det handlar också om att planera, förutse och tillgodose framtida behov.

Vad kan man förvänta sig av dig i din nya roll?
– Min ledarstil, om man ska kalla det så, är prestigelös. Eller kanske till och med, väldigt prestigelös. Jag brukar i det dagliga arbetet inte reflektera över vilka roller olika personer har och ingen roll är värd mer än någon annan. Men med det sagt är det ändå viktigt att alla medarbetare förstår vad som förväntas av dem, så att alla kan jobba självständigt. Sen tycker jag att det är kul om man kan vara personliga med varandra på jobbet. Jag gillar att ha kul och skämta. Då får man också en bättre kontakt, vågar lite mer och kan prestera mer tillsammans.

Vad är det mest givande med att vara chef?
– Det är att se människor växa. Att se att de tar ansvar, egna initiativ inom ramarna inför sitt uppdrag och blir självgående. Då vet jag att de trivs och att jag gör mitt jobb bra.