Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Minnesstund och begravning

Även i de mest smärtsamma stunderna är det viktigt att ta avsked och få ett avslut.

Många svenskar har levt en stor del av sitt liv på Teneriffa. Det kan därför kännas bra att också hålla begravning och/eller minnesstund på den plats där det finns vänner, minnen och kanske också anhöriga efter den som avlidit.

När någon dör hjälper vi gärna till att ordna begravning eller minnesstund i Svenska kyrkan i Los Cristianos.

Om den avlidne var svensk och bosatt på Teneriffa kan vi hålla begravningen här. Om begravningen förrättas i Sverige kanske det känns bra med en minnesstund här på Teneriffa.

Om du är på Teneriffa på semester eller om du får ett dödsbud hemifrån kan kyrkan också bistå med stöd och samtal. Präster är vana att möta människor i svåra situationer och har tystnadsplikt.

Läs mer om begravning på Svenska kyrkans hemsida.