FAQ Vigsel i Los Cristianos

Det brukar dyka upp en del frågor inför ett bröllop. Vi har sammanställt några av dem här. Om du undrar över något annat - eller om du helt enkelt vill boka en vigsel på Teneriffa - så hör gärna av dig på teneriffa@svenskakyrkan.se.

Är en vigsel i Spanien godkänd på samma sätt som en vigsel i Sverige?
Ja, prästen i Los Cristianos har vigselrätt på samma sätt som i Sverige, ni behöver alltså inte gifta er borgerligt innan ni kommer hit. Vi kan dock bara viga om båda är svenska medborgare.

Vad behöver vi ha med oss till bröllopet?
Ni ska ha med er "Intyg om hindersprövning" från Skattemyndigheten samt "Vigselblankett" från er hemförsamling i Svenska kyrkan. Om ni inte har dessa papper kan vi tyvärr inte genomföra vigseln.

Träffar vi präst och kantor före vigseln?
Ja. Vi vill att bröllopet ska bli en personlig och speciell upplevelse. Prästen och kantorn vill därför träffa er någon dag innan, helst onsdag förmiddag, för att lära känna er lite och gå igenom de olika momenten. Vi bestämmer tid för detta samtal när bokningen är klar, oftast via mejl.

Vad kostar det att gifta sig i Los Cristianos?
Eftersom utlandskyrkan till största delen drivs med insamlade medel tar vi ut en avgift på 4 900 SEK.

Hur betalar vi för vigseln?
Ni betalar till vårt bankgiro, 5119-7838, minst tio bankdagar före vigseln. Skriv bådas för- och efternamn och vigseldatum på inbetalningen.

Kan samkönade par gifta sig i Los Cristianos?
Ja, det går utmärkt.

Vilka uppgifter behöver vi lämna före bröllopet?
När datum och tid har planerats bör ni meddela brudparets personuppgifter och kontaktuppgifter så att vi kan nå er, både hemma och när ni är på Teneriffa. Vi behöver också veta att ni båda är svenska medborgare och att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan.

Kan vi få en kyrklig välsignelse efter en borgerlig vigsel?
Ja, om ni önskar en ceremoni i kyrkan så är kyrklig välsignelse rätt alternativ. Ceremonin liknar en vanlig vigsel och kostnaden är något lägre, 4 000 SEK.

Kan vi gifta sig hos er trots att inte båda är svenska medborgare?
Nej, tyvärr inte. Men om ni ändå önskar en ceremoni i kyrkan så är kyrklig välsignelse ett alternativ.

Kan vi förnya våra vigsellöften på Svenska kyrkan i Los Cristianos?
Ja, ni kan komma hit och förnya era vigsellöften genom en enkel ceremoni. Att förnya sina vigsellöften kan vara en chans att påminna sig själv och varandra om vad det är man älskar och uppskattar hos den andra. Löftesförnyelsen utformas personligt.

Hur får vi tag på vittnen om vi bara är två personer som reser utan sällskap?
Vid en vigsel behövs det två vittnen och hos oss kan alltid vår kantor och assistent vara vittnen. Om brudparet anlitar fotograf kan annars hen vara det andra vittnet.

Vilken musik brukar ingå?
Det ingår två psalmer i ceremonin. De flesta par vill dessutom ha musik när de går in respektive ut ur kyrksalen – kanske en brudmarsch. Många väljer ytterligare ett musikstycke som spelas mitt i ceremonin, eventuellt med sång. Om ni önskar solosång hjälper vår kantor gärna till.

Kan vi använda inspelad musik?
Vår målsättning är att vigselceremonin ska präglas av närvaro och delaktighet. Inspelad musik fungerar på ett annat sätt än livemusik, den ger inte samma starka "här och nu-känsla". Därför rekommenderar vi levande musik men kan naturligtvis använda inspelad musik om det är viktigt för er.

Kan vi önska all sorts musik?
Kyrkan har en kantor som spelar både piano och orgel och sjunger. Diskutera med henne så kan ni säkert enas kring musik som ni tycker om!

Kan kyrkan hjälpa till att hitta fotograf?
Vi kan tipsa om fotografer, såväl svensk- och engelsktalande som dansk- och spansktalande.

Vi behöver en brudbukett. Hur får vi tag på en florist?
Vi har tips på blomsteraffärer som gör fina brudbuketter. Hotellen hjälper också ofta till.

Hur får vi tag på en frisör på Teneriffa?
Vi kan tipsa om frisör.

Får man ta med sig egen vigselpräst till Teneriffa?
Nej, det är bara prästen i Los Cristianos som har vigselrätt.

Vi vill ha bröllop på stranden. Är det möjligt?
Inte i dagsläget. De spanska myndigheterna tillåter inte det. Kyrkan ligger dock nära havet - det är högst två minuter att gå till sandstrand och tio minuter till klippor.

Kan vi ha vigsel vilken veckodag som helst?
Under högsäsong är det mycket aktiviteter i kyrkan som binder upp både personal och kyrkorum och vi har vikt fredagarna för bröllop. Under lågsäsong (från påsk och fram till midsommar samt från september och fram till slutet av oktober) är vi mer flexibla.

Alla fredagar är dock inte bokningsbara. Fråga oss först om ert önskedatum fungerar innan ni bokar resan till Teneriffa.

Ring eller mejla om ni har frågor!
Tel. präst +34 616 684 450 eller husmor +34 646 607 613
Eller skicka ett mail till loscristianos@svenskakyrkan.se för att boka tid.