Tibble kyrka - kort historik

Visionen var en kyrka mitt i centrum, nära människor.

På 1950-talet, då Täby expanderade och Täbys befolkning beräknades öka mycket starkt behövdes en ny kyrka för framtiden. Det dröjde till 1961 innan ett principbeslut om en ny kyrka fattades och en viktig aspekt var att den skulle vara belägen mitt i centrum, nära människor. Namnet Tibble kommer egentligen från ”Thik böle”, som betyder den tätt befolkade byn.

En arkitekttävling utlystes 1965, vilken resulterade i 91 bidrag. Det blev ett danskt arkitektlag som vann och konstnären Mogens Jörgensen var den ansvarige för glasmosaiken som skulle utgöra kyrkans ytterväggar. Två bibelcitat var vägledande i arbetet: ” Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud (Uppenbarelseboken 21:2) och ”Då visar han er till ett stort rum i övervåningen som redan står färdigt. Där skall ni ordna för oss” (Markusevangeliet 14:15).

Mogens Jörgensen och arkitekten och bildhuggaren Gudrun Stenberg stod tillsammans för kyrkans formgivning. De fyra arkitekterna lämnade uppdraget innan bygget hade påbörjats. Det blev i stället arkitekten Göran Kjessler som tillsammans med konstnärerna fick leda arbetet Han ritade altaret, dopfunten, bänkarna och predikstolen.

Själva byggnationen av kyrkan inleddes år 1971 och efter två år, 1973 stod själva församlingsbyggnaden och kapellet på plan 2 klara. Det året invigdes kapellet av biskop Ingmar Ström.

Glasmosaiken upptar en yta av 950 m2 kom på plats först 1977.

Invigningen av Tibble kyrka ägde rum den 5 februari 1978.

Text: Christina Dagberger
Källor:
Täby - Historik, trakter, platser, Täby Hembygdsförening
Kyrkor och kapell i Täby församling
Kyrkguiden, Stockholms stift

Tibble kyrka

Tibble kyrka ligger intill Täby centrum. Kyrkorummet domineras av de enorma glasmosaikväggarna, som upptar en yta av 950 kvadratmeter.