Minnesstunder i Täby församlings regi

Brita Schöllin och Sussanne Edström har hand om alla praktiska arrangemang kring minnesstunderna.

I Täby församling finns omtyckta samlingslokaler som passar bra för de minnesstunder som ofta arrangeras efter en begravning. Många anhöriga väljer Täby gård, som är belägen alldeles intill Täby kyrka, som är församlingens mest efterfrågade kyrka när det gäller begravningsgudstjänster.

Minnesstunden är en viktig del av begravningen och en möjlighet att samlas en stund för att hedra den avlidne.

Brita Schöllin och Sussanne Edström är medarbetare i Täby församling och har båda titeln husmor, vilket bland annat innebär att ha hand om allt det praktiska kring minnesstunder, bland annat bokning, planering av inköp, dukning och servering. Sussanne och Brita ser till att minnesstunderna på Täby gård, får en fin inramning. Det kan vara i snitt fyra minnesstunder per vecka, och varje sammankomst är viktig i sig.

–Täby gård är en mycket fin arbetsmiljö, både invändigt och utvändigt.  När det är säsong kan vi plocka blommorna till minnesstunden från odlingarna som finns i trädgården vid Täby gård och som kyrkogårdsförvaltningen sköter om.

–Vi dukar upp till både små och stora sällskap. Det kan vara allt från 10 personer, som är minimum för en bokning, och upp till 70 personer. Vid de stora minnesstunderna är vi förstås fler som jobbar.

–Det känns viktigt att se till att allt det praktiska inför minnesstunden ska blir så bra som möjligt och bidra till en meningsfull stund för anhöriga och vänner. Minnesstunden kan bli en plats där det sorgliga i kyrkan på något vis kan övergå i en gemenskap i stunden. Det kan också vara så att det är människor som inte träffats på många år som kommer samman.

Minnesstunderna bokas ofta via begravningsbyråerna, i samband med att begravningen planeras, men det går också bra att höra av sig direkt till Brita och Sussanne och boka. Det finns även möjlighet att ha minnesstunder i Kapellgården, intill Gribbylunds kapell, samt i sällskapsrummen i Tibble kyrka, S:t Olofs kyrka och Näsbyparks kyrka. Alla lokaler som nämnts kan också bokas av dopfamiljer.

–Ett tips är att vi har all information på församlingens webb om de alternativ och menyer som finns för förtäring, och även bilder på alla samlingslokaler. Och vill man komma förbi och titta på lokalerna, för att få en trygghet i hur de ser ut och hur man kan planera går det bra att ringa till oss och bestämma en tid som passar.

Text och bild: Christina Dagberger