Ljuskronorna i Täby kyrka

Två av ljuskronorna är från 1600-talet och den tredje från 1800-talet. De skänktes på sin tid till kyrkan av församlingsbor: Ebba Sparre, Anna Maria von Balthazar och Samuel Helding och berättar något om historien.

Den stora 1600-talskronan som hänger i taket, närmast koret är av mässing. Den är cirka en meter hög och har 14 utstrålande, uppåtsträvande armar. Kronan har en profilerad mittaxel, och överst på denna finns en man ridande på en fågel. Det sägs vara ett icke-kyrkligt motiv som var vanliga under renässansen. Längst ned sitter en klotformad droppe och den typen av ljuskronor har sitt ursprung i Nederländerna, blev moderna i Tyskland och spred sig över kontinenten. Nuförtiden är de sällsynta och finns på museer och i kyrkor.

I 1713 års inventarieförteckning nämns kronan på följande vis: ”En lius-chrona af Malm med Twänne rader af armar, gifwen av hennes Nåde fr Grefwinnan Ebba Sparre”.

Ebba Sparre (1660–1715) bodde på Näsby gods i Täby tillsammans med maken, friherren Carl Falkenberg. Ebba Sparre, som i gamla handlingar även kallas Jaquette och Jacobina, var Falkenbergs andra hustru. Hon var en tid som änka, efter att Falkenberg avlidit, ägare till både Näsby och Hagby gårdar som hade många underlydande gårdar och torp.

Den andra ljuskronan är även den från 1600-talet och tillverkad i mässing. Den är mindre och har åtta ljusarmar och är 90 cm hög. Överst, nedanför själva fästeöglan, står ett lejon med ett klot mellan framtassarna. Längs med finns även på denna en klotformig knopp. Att dekorera ljuskronor med lejon var vanligt under renässansen.

I inventarieförteckningen står det: ”Dito av Malm med en rad av Liusarmar gifwen af Sal. Commissarien Helding”. Samuel Helding var adelsman och officer i Karl XII:s krig mot Ryssland. Han var bosatt på Ella gård i Täby.

Den tredje ljuskronan, som hänger nära själva ingången till kyrkan, och troligen tillverkad vid Skultuna mässingsmanufaktur. Den är mindre än de två andra, 60 cm hög, har sex armar och en klotformad knopp nedtill.

Enligt inventarieförteckningar från 1829 och 1848 är den skänkt av änkefru Anna Maria von Balthazar på Hagby gård. Maken var Jacob von Balthazar Knigge, som var en förmögen grosshandlare och brukspatron. Paret ägnade sig mycket åt att hjälpa fattiga och skänkte frikostigt bort bland annat 300 tunnor spannmål och 33 tunnor korn och råg. De gav också pengar till kyrkan och 1786 finansierades en ny läktare, den nuvarande i gustaviansk stil.

Fakta: Täby kyrkas ”ljusredskap” av S.E. Vingedal.
Text: Christina Dagberger