Kalkmålningar av Albertus Pictor

Birgitta Segerström är kunnig guide i Täby kyrka. Hon berättar för besökare om Albertus Pictors målningar från 1480-talet. Valven har aldrig varit överkalkade och hör delvis till Albertus Pictors främsta målningssviter.

– Det finns ett oerhört stort intresse för Albertus Pictors målningar, säger Birgitta Segerström, guide i Täby kyrka. Vi har även långväga besökare, bland annat från USA och många europeiska länder.

Birgitta Segerström rör sig hemtamt i Täby kyrka och kan kyrkan och dess målningar på sina fem fingrar. Hon är ofta anlitad som guide i Täby kyrka. Det är vanligt att grupper med intresse för kyrka, konst och kultur bokar visningar året runt. Sommartid är det stående guidningar varje måndag.

– Schackspelaren är det motiv som efterfrågas mest, säger Birgitta Segerström. Det var ju den bild som inspirerade Ingmar Bergman till filmen Det sjunde inseglet.

– Jag tycker att målningarnas färgkombinationer är så tilltalande, säger Birgitta Segerström. Bilderna är så illustrativa och målningarna ofta konkreta. Det måste ha varit en fantastisk syn med alla dessa starka färger när målningarna stod klara i slutet av 1400-talet. Och man ska komma ihåg att vissa färgpartier har förändrats med åren, och blivit betydligt svagare än när de målades.

– I mina guidningar brukar jag också knyta an till Täbys historia, som många gånger är tätt sammanlänkad med kyrkans. Täby Hembygdsförening, som jag också är aktiv i, har satt samman många intressanta böcker och skrifter som handlar om Täby historia. Det finns verkligen mycket att berätta om.

Birgitta Segerström har även varit anställd som förskolelärare i Täby församling.

– Vi anordnade en hel del visningar av kyrkan för barnen, och det var egentligen i samband med dem som jag på allvar upptäckte målningarna av Albertus Pictor.

I samband med Albertus Pictor-jubileet 2009 låg intresset för målningarna på topp. Birgitta Segerström blev ansvarig för arrangemanget i Täby församling.

– Vi hade utställningar och bjöd in flera forskare som hade mycket intressant att berätta om Albertus Pictor och målningarna ur många olika aspekter.

Vad tycker du är det mest speciella med målningarna?

– Det finns så mycket intressanta detaljer att upptäcka, säger Birgitta Segerström. Till exempel finns Maria representerad i två olika målningar. Hon porträtteras bärande en vit mantel med blått mönster i den första bilden. Den andra bilden visar när hennes kista bärs bort, och då är det samma mantel som är svept runt kistan.

– Att återge Bibelns texter i målningar var populärt och dessa motiv efterfrågades på många håll i Sverige långt in på 1800-talet, säger Birgitta Segerström. Jag tänker till exempel på att motiven går igen i många dalmålningar. Dalmålarna vandrade mellan hemmen och målade motiv ur Bibeln, och dessa motiv hade stor betydelse för människor. Många besökare som i dag kommer till visningarna i kyrkan tycker det är intressant att få veta mer om Bibelns berättelser såsom de gestaltas av Albertus Pictor.

Vilket motiv tycker du själv mest om?

– Man kan nog säga att det varierar. Det är svårt att välja, för alla motiv är så fascinerande. Men jag tycker mycket om Jona och den stora fisken och målningen som föreställer Kristi himmelsfärd.

Boka en guidning

Boka guidning via Täby församlings växel, tel. 08-580 035 00 må-fr kl. 8.30-12 och 13-16.

Katalog över Albertus Pictors målningar i Täby kyrka

Valvmålningarna presenteras i bild och text. Katalogen finns att köpa i Täby kyrka.

Albertus pictor

Albertus Pictor, förmodligen född i Tyskland kring 1440–1445, död 1509 i Stockholm, var en tysk-svensk kyrkomålare. Han var främst verksam i Mälardalen och kallades också Albrekt pärlstickare. I dag finns det 39 kyrkointeriörer i olika bevarandegrad som anses vara målade av honom eller hans verkstad. På 1480-talet försåg Albertus Pictors verkstad väggar och valv i Täby kyrka med målningar. Valven har aldrig varit överkalkade och de hör delvis till Albertus Pictors kvalitetsmässigt förnämsta målningssviter.

Pictor hade sin verkstad i Stockholm men målade kyrkointeriörer i Uppland, Västmanland, Södermanland och Norrbotten. En verksamhet som Albertus Pictors skall snarast ses som ett slags företag som drevs av en mästare som till sin hjälp hade ett flertal gesäller och lärlingar som utförde arbetet efter hans instruktioner.