950 kvadratmeter glasmosaik ger en färgupplevelse utöver det vanliga

Besök Tibble kyrka en solig dag och upplev kyrkorummets färgprakt.

Glasmosaiken i Tibble kyrka, som utgör dess väggar, täcker 950 kvadratmeter. Ett tips att är gå in i kyrkan en solig dag och låta sig översköljas av det mångfärgade ljus som breder ut sig över rummet. Det blir en upplevelse av färg och stillhet. Glasmosaiken är så mångfacetterad att de många delarna i den kan ge olika tolkningar hos varje enskild person. Men för konstnären Mogens Jörgensen var det Uppenbarelseboken som var den främsta inspirationskällan.

Tibble kyrka är belägen högst upp i det församlingskomplex som ligger ett stenkast från Täby centrum. I byggnaden finns lokaler för många olika verksamheter; det gäller bland annat barn och unga och diakoni. Det finns även samtalsrum och dopföräldrar, vigselpar och anhöriga till avlidna träffar ofta prästen där för samtal och planering.

Det var på 1950-talet som man började se behovet av en kyrka eftersom befolkningen ökade avsevärt i Täby på den tiden. Och det var en strategisk tanke att kyrkan skulle byggas intill ett centrum, för att finnas med i människors vardag. Efter en hel del projektering fattades 1961 ett beslut som innebar att kyrkan skulle byggas. Fyra år senare utlystes en arkitekturtävling. Antal inkomna förslag var 91. Ett danskt arkitektlag, tillsammans med konstnärerna Mogens Jörgensen och Gudrun Stenberg, vann första pris i en arkitekttävling, men de fyra arkitekterna lämnade uppdraget innan bygget hade påbörjats. Det blev i stället arkitekten Göran Kjessler som tillsammans med konstnärerna fick leda arbetet.

Men det tog förstås tid innan kyrkan stod klar och under tiden kunde församlingen hyra in sig i samlingssalar i olika skolor. En annan mer hållbar lösning blev Grindtorpskyrkan. Den kunde byggas snabbare med enklare teknik och var sedan kyrka och samlingsplats för församlingen. Under tiden byggdes Tibble kyrka. Arbetet inleddes 1971 och 1973 stod delar av byggnaden klar, till exempel kapellet på plan 2. På 1:a advent 1976 togs själva kyrkorummet på plan 4 i bruk. Monteringen av glasmosaiken blev klar 1977 och året därpå, den 5 februari 1978 skedde den högtidliga invigningen.

Christina Dagberger

Källor: Täby hembygdsförening, Stockholms stift.

Tibble kyrka har öppet helgfri vardag kl. 9-16. Söndagar kl. 11-13.