Julkrubba med figurer och stall i trä, i fönsterkarmen i Brågarps kyrka
Foto: Tina Linde

Digitalt gudstjänstfirande

Nyhet Publicerad Ändrad

Under de striktare restriktionerna ersätter vi våra gudstjänster med inspelade andakter, som du kan se här. Vi tipsar också om andra digitala gudstjänster och andakter som man kan se och delta i hemifrån.

Klicka på texten här nedan för att se den senaste andakten.

Andakt för Trefaldighetsdagen

Bernice ger sig i kast med att förklara Treenigheten och hur våra gudsbilder aldrig är färdiga eller kompletta. Hur ser din gudsbild ut? Kollekten går idag till Act Svenska kyrkan. Bidra gärna med swish till 123 108 92 18, ange "Andakt". Det finns möjlighet till "drop-in-nattvard" i Staffanssalen på söndag 30/5 kl 11-12, max 8 personer samtidigt. Det här blir den sista inspelade helgandakten för tillfället, för nu får vi glädjande nog ses i gudstjänsterna igen!

Som ersättning för Spagettigudstjänster och Vardagsgudstjänster med Öppna förskolan spelar vi in barnanpassade andakter med mycket sång och drama. Här är den senaste:

S:t Staffans församling kommer framöver att spela in korta andakter och publicera här varje helg (lördag kl 18), samt textade på vår YouTubekanal och på vår facebooksida. (Man behöver inte ha eget facebookkonto för att titta, bara för att kunna kommentera).

Du kan också söka ordet ”digital” i Svenska kyrkans kalender eller i appen Kyrkguiden för att hitta många aktuella digitala sändningar från olika församlingar i landet. Se här nedanför. Det finns också kontinuerliga nationella sändningar i TV och radio:

Här kan du se gudstjänsterna i Sveriges television.

Här kan du se helgmålsringningen i Sveriges television.

Här kan du lyssna på gudstjänsten i P1 i Sveriges radio.

Här kan du lyssna på morgonandakten i P1 i Sveriges radio.

Här kan du lyssna på helgmålsringningen i Sveriges radio.

Svenska kyrkan har dessutom samlat flera Spotify-listor med psalmer, sånger och annan musik för olika tillfällen. Lyssna och sjung med!

Svenska kyrkans webbsända gudstjänster och konserter går att se i efterhand på www.svenskakyrkan.se/live.

Person tittar på livesändning från gudstjänst hemifrån soffan.

Digitala gudstjänster och konserter

Om du inte har möjlighet att besöka en gudstjänst eller en konsert kan du delta digitalt. Sök i Svenska kyrkans gemensamma kalender efter något som passar dig – någonstans i landet.