Diakoni/socialt arbete

Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.

Så beskriver evangelisten Matteus en händelse i Jesus liv, och det sammanfattar grunden i diakoni. Kort kan man säga att diakoni är, att i omsorg tjäna medmänniskan och skapelsen. Det är allas uppgift inom kyrkan, men det är de som är vigda till diakon som har ett särskilt ansvar att utöva diakoni. Sätten att göra det varierar inom Svenska kyrkans olika församlingar i Sverige. Vår uppgift är att ha tid och finnas till hands. Inga frågor eller tankar är för små eller för obetydliga. Svenska kyrkans diakoni är en utsträckt hand till den som just nu behöver den.

Samtalsgrupper

I bland behöver man prata med någon. Det kan handla om en stor sorg, om psykiskt mående eller någonting annat. Strömstads pastorat erbjuder samtalsstöd, enskilda som i grupp.

Sorgegrupper

Sorg är en naturlig del av livet, men att förlora någon nära förändrar hela vardagen och den blir sig aldrig mer lik. Då kan det vara skönt, att tillsammans med andra dela tankar ord och känslor. Det är ofta till hjälp för att bearbeta egen sorg och gå vidare i livet.

Sorgegrupp för barn

Barn som drabbas av sorg kan ibland behöva få hjälp att hitta verktyg för att hantera sorgen. Här kan pastoratet erbjuda denna möjlighet tillsammans med barnen och deras föräldrar/vårdnadshavare.

Samtal för dig som förlorat någon som tagit sitt liv

Sorgen efter att en närstående tagit sitt liv kan ta sig många olika uttryck. Kyrkan erbjuder en sorgegrupp för dig, där du får möjlighet att samtala med andra i en liknande situation. Att dela det som är svårt kan vara en hjälp i sorgen.

Samtalsgrupp för Ungdomar

”Meningen med mig” handlar om att stärka ungas identitet och psykiska hälsa. Baserat på det materialet startar vi nu till höst, en samtalsgrupp för ungdomar i åldern 13-19 år

Stöd, samtal och själavård till enskilda

Strömstads pastorat erbjuder även stöd till enskilda i form av samtal, själavård, ekonomisk rådgivning och matutdelning.

Samtalsgrupper för vårdpersonal

Pastoratet har utbildad personal som kan bedriva gruppverksamhet riktad till vårdpersonal som möter människor i livets slutskede samt deras anhöriga.