En person med mobilen i knät har surfar in till sidan Jourhavande präst.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Allt fler kontaktar jourhavande präst - själavården som funnits i 65 år

Fler och fler kontaktar nu Jourhavande präst via telefon, chat eller elektroniskt brev. Allt började med en liten annons i Öresundsposten den 7 februari 1956.

Är det verkligen någon som vill prata med en präst idag? Den frågan kan ställas nu när jourhavande präst fyller hela 65 år.

Svaret är: Javisst! Många människor söker denna kontakt via telefon eller chat. Sedan 2008 har antalet samtal ökat med 69 procent.

Jourhavande präst är Svenska kyrkans sätt att erbjuda akut själavård som kompletterar den som erbjuds i församlingarna. Samarbetet med det dåvarande officiella nödnumret, 90 000, etablerades redan 1959 och fortfarande är det via samhällets nödnummer 112 som jourhavande präst kan nås.

Det började med en liten annons i Öresundsposten. Den 7 februari 1956 satte prästen Erik Bernspång in en liten annons där man kunde läsa: ”Innan ni tar ett liv, ring...”

Inspirationen kom från England

Den annonsen räknas som startpunkten för verksamheten jourhavande präst. Erik hade fått idén från kollegan Chad Varah i London som annonserat på samma sätt i en Londontidning. I Storbritannien har det initiativet idag vuxit till The Samaritans omfattande verksamhet.

Eriks Bernspångs initiativ la grunden till jourhavande präst i Sverige. Då var det lokala verksamheter som växte fram – i dag har jourhavande präst utvecklats till en nationell organisation, där Svenska kyrkans alla stift samverkar. Prästerna som arbetar i jouren, kvinnor och män i alla åldrar, hör hemma i församlingar runt om i Sverige.

Fler kontakter och utökade öppettider under pandemin

Varje dygn är det alltså fler än 280 personer som söker jourhavande präst på telefon. Varje kväll kan man även chatta med jourhavande präst. Då är det ytterligare mellan 50 och 60 personer som tar kontakt. Dygnet runt är det även möjligt att skriva ett digitalt brev som inom ett dygn besvaras av en jourpräst. Ett slags själavårdsbrev på nätet. Varje dygn kommer det i genomsnitt 3-4 brev.

-       Nu under pandemin har det betytt mycket för många att vi finns, berättar Helena Nikula, som är samordnare för jourhavande präst i Stockholms stift. Antalet samtal har ökat och kontakterna via chatten har fördubblats. Utökade öppettider och fler svarande präster har varit ett sätt att möta människors behov av att prata med någon. Det var en fördel att verksamheten redan fanns på plats och var känd och etablerad, menar hon.  

Någon att tala med

Samtalet med jourhavande präst kan handla om allt mellan himmel och jord. Man kan helt enkelt prata med jourhavande präst om det mesta. Kanske chatta med en präst när partnern har gjort slut eller när man har fått ett besked om att man har en svår sjukdom. Eller få någon att prat med om livet känns alldeles meningslöst. Social och ekonomisk utsatthet, hårdare krav på arbetsmarknaden, oro i världen är andra faktorer som påverkar att människors oro och ångest ökar. Man kan behöva prata med någon för att lindra sin ångest. Om den som tar kontakt med jouren initierar det så kan jourprästen läsa ett bibelord eller be.

Jourhavande präst är en av de samhällsinsatser som Svenska kyrkan erbjuder. Genom mångas engagemang och stöd har tjänsten kunnat utvecklas så att öppettiderna blivit längre, tillgängligheten har ökat och tekniken har utvecklats så att kontakt nu kan erbjudas via tre kanaler.

Läs mer om jourhavande präst på www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast