En grusgång i en trädgård. Buskar och blommor växer i rabatten längs gången.
Foto: Linda Randgard /Ikon

Bönens trädgård

Det sägs att en trädgård är en vän du kan hälsa på när som helst, och visst stämmer väl det. Frälsarkransen – Bönens trädgård finns vid Kusmarks kyrka  och du är välkommen när du vill för att hitta just din favoritpärla!

10-årsjubileum 2022!

Alldeles intill kyrkan i Kusmark växer en trädgård. Det är en böne- och meditationsträdgård som speglar radbandet Frälsarkransen, i färgval och växtval, i dofter och smaker. Trädgården invigdes helgen 1-2 juli 2012 och kompletterades med meditationsvandringen Tystnadens stig under försommaren 2021.

Plats för eftertanke

Här förenas jorden med himlen, det fysiska livet med det andliga. Det naturen och människan skapat samsas på en plats, en plats där naturen och själen kan växa tillsammans. Ett besök i trädgården är en hälsokur för det inre.

En trädgård påminner både om jorden och om himlen

Martin Lönnebo

En trädgård påminner om jorden och himlen

"Som kristen människa har det varit självklart att trädgård och odlande spelat en roll" säger Martin Lönnebo, upphovsman till radbandet Frälsarkransen.

"Paradiset var en trädgård, himlen är en trädgårdsstad och mellan dem ligger våra trädgårdar. En trädgård påminner både om jorden och om himlen. Där finns både det naturgivna och vårt skapande. Både natur och kultur. Frälsarkransen handlar om andligt liv och växt. Om ett odlande av själen. En trädgård måste skötas och ogräs måste rensas, annars förfaller den. Så är det också med själen", menar Martin Lönnebo.

Bönens trädgård är digitalt uppgraderad med qr-koder vid varje pärla. Dessa leder till korta andakter inlästa av Martin Lönnebo.

De flesta telefoner kan scanna qr-koder med sin inbyggda kamera, men i vissa fall kan du behöva ladda hem en qr-kodläsare till din telefon. Det gör du på AppStore (iPhone) eller Google Play Store (Android).

Upplev vandringen hemifrån eller på plats i trädgården.

Upplev mer

Tystnadens stig

Slå följe med Martin Lönnebo, Frälsarkransens upphovsman, längs porlande bäckar, genom prasslande lövverk och i tysta skogar vid Kusmarks kyrka och kyrkogård. På denna sida kan du göra ett digitalt besök. Annars är du varmt välkommen till Kusmark!

Fikande människor vid uteserveringen, Café Pärlan i Kusmark

Café Pärlan i Kusmark

I anslutning till Frälsarkransen - Bönens trädgård i Kusmark finns ett mysigt café.

Det finns en trädgård där livet helas

Till trädgårdens invigning in juli 2012, specialskrev Martin Lönnebo en psalm. Den tonsattes av Hilding Carlsson. Lyssna på den här: